Brabantsedag historie verbeeld door 333333 herinneringen

Tekst paradegids

Velen zullen de Oriënt Express kennen als een mysterieuze, met romantiek omgeven trein die vanaf het einde van de vorige eeuw door Europa kruiste. Slechts weinigen weten dat de trein geïntroduceerd werd door een van oorsprong Brabantse onderneming. In 1876 namelijk richtte Georges Nagelmackers, Brabander in hart en nieren, het bedrijf WAGON-LITS (Compagnie Internationale des Wagon-lits) op. Een spoorwegmaatschappij die reed met treinen voorzien van alle comfort en gemakken zoals restauratiewagens, slaapwagons, e.d. Dit alles naar het voorbeeld van de grote Amerikaanse spoorwegmaatschappijen. Het paradepaardje van het bedrijf was de Oriënt Express. Rijdend van Londen via Parijs naar München, en later zelfs tot Istanbul. Reizen van enkele weken werden teruggebracht tot slechts een paar dagen. De eerste rit van de Oriënt Express vond plaats op 5 juni 1883. De meeste reizigers waren diplomaten, handelaren en gegoede burgers. De trein stond bekend om haar uitstekende keuken en zeer luxe uitrusting, en de reis zelve om haar avontuurlijke karakter. Vriendenkring "'t Volkske" laat u zien hoe een dergelijke trein eruit zag. Volledig naar voorbeeld van een origineel rijtuig is een restauratiewagon op ware grootte nagebouwd, voorzien van alle luxe en comfort. Ook de locomotief is waarheidsgetrouw uitgevoerd. In de restauratiewagon serveert men warme maaltijden aan de hongerige reizigers, alle gegoede burgers. Aan de bar wordt een drankje geserveerd en het spoorwegpersoneel doet haar uiterste best om het de verwende reizigers naar hun zin te maken. Het Europese karakter van de trein komt tot uiting in de verschillende nationaliteiten van de reizigers. Zij zijn afkomstig uit alle landen van Europa en wachten op het station op de aankomst van de trein. Ze staan klaar om te vertrekken. Hoewel, allemaal??

Juryrapport

Historisch thema:

Het gekozen onderwerp van de Oriënt Express past goed bij het thema van de Brabantse Dag "In de ban van Europa". Immers de trein verbindt een grote groep Europese landen. De diverse typen figuren op de trein, de ruwere machinisten en de deftige reizigers en wat "geaffekteerde" kondukteurs zijn goed getypeerd in dit tableaux-vivant.
Niet alleen is alles goed verzorgd maar ook het oog voor details historisch bewust uitgewerkt. Hierbij valt te denken aan de kleding, ontluchting op het dak, belettering van de borden, teakhoutenbekleding met kopspijkertjes etc . . Het geheel heeft op een historisch verantwoorde wijze de sfeer van de eeuwwisseling dichterbij gebracht en tot de verbeelding doen spreken.

Individuele vermelding:

De man met de koffer, die bijna de trein miste. Origineel gebracht en terug te vinden in het Europa van nu. Altijd zullen veel treinreizigers hun trein bijna of helemaal missen, zeker in Europa!

Parade video's:

Foto's voorbereiding: