Brabantsedag historie verbeeld door 333333 herinneringen

Tekst paradegids

De Belgische schilder Félicien Rops (1833 - 1898) was een, voor zijn tijd, zeer spraakmakende kunstenaar. Zijn onderwerpen zijn te verdelen in enkele categorieën: politieke satire, de vrouw, mode en modernité, de dood en de duivel. Deze onderwerpen worden in zijn schilderijen onderling met elkaar verweven. In vele van deze schilderijen wordt de vrouw afgebeeld als de ultieme verleiding, gecombineerd met kwade machten als de dood en de duivel. Deze machten verleiden immers ook en volgens Rops schuilt er dood in de verleiding van de geslachtelijke liefde. Vriendenkring 'Het Zij Zo' beeldt de zienswijze van Félicien Rops op vrouwen en de relaties tussen man en vrouw op haar 'eigen wijze uit, nl. in de vorm van een poort en een rots. De poort is een symbool voor de vrouwelijke schoonheid, met ronde en verleidelijke vormen. De zuilen van de poort bestaan uit vrouwenlichamen die mannen verleiden om de wereld van de vrouw te betreden. Eenmaal betoverd door de vrouw ligt de man volledig aan haar voeten. De vrouw bevindt zich op een voetstuk, met onder zich de rots, symbool van mannelijke robuustheid en onverzettelijkheid. In de rots proberen allerlei mannen de vrouw op de toren te bereiken om met haar het ultieme genot te mogen beleven. Achterin de rots, voor niemand zichtbaar, lacht de kwade macht. Hij houdt de gehele wereld in zijn macht door de verlangens van de man en de verleiding van de vrouw. Belangrijk in het geheel is de overdaad aan symboliek en dramatiek, twee belangrijke elementen in vrijwel elk schilderij van Félicien Rops, waarmee de wagen is omgeven;

Juryrapport

Historiciteit:

Hoewel de vrouwelijke elementen van de decadente "Rops" herkenbaar waren leverde dit geen consistent geheel op.

Spel:

Hier was voor de liefhebbers van Het Spel niet genoeg te beleven. Wel een prachtige wagen. Applaus voor de bouwers, maar de spelers hadden meer tekst verdiend. De verleidsters in de voorgroep beoefenden hun aloude beroep behoorlijk en bekoorlijk. Ook de lokkende, beeldige dames op de hoeken van de wagen kweten zich prima van hun rol.

Artistieke vormgeving:

Deze wagen moest het voor het overgrote deel van het spel hebben. De wagen sprak minder tot de verbeelding . Enkele opmerkingen: De uitwerking van het thema had krachtiger moeten zijn, duidelijker relatie moeten aangeven met het verhaal. Kleurgebruik was niet echt in overeenstemming met elkaar en mocht wat uitbundiger. De vormgeving was niet echt verrassend en sprak weinig tot de verbeelding, zoals reeds gezegd. Het geheel mag speelser worden uitgewerkt, waardoor het meer zeggingskracht krijgt. Het mag allemaal wat uitbundiger en dynamischer. Er waren ook weinig in het oog springende details. De kwaliteit om iets dergelijks in het vervolg tot stand te brengen, is duidelijk aanwezig. Nu de ideeën nog

Toen de wagen langs kwam dacht ik: schitterend, wat een kleur, wat een schmink, wat een magische sfeer. De symboliek goed getroffen. De man die de marionetten beweegt. Maar de volggroep maakte het voor mij een stuk minder. Niet zo duidelijk. Eigenlijk zat het hem al in de rots. Dat was het minst interessante deel van de wagen. Misschien wilden jullie te veel ineens. Probeer het de volgende keer wat beperkter en duidelijker. Dan win je aan kracht.

Deze wagen was m.i. te elitair. Je moet erg ingevoerd zijn in de kunstgeschiedenis om te snappen wat er precies bedoeld werd. Probeer in het vervolg het wat dichter bij het publiek te houden. Overigens complimenten voor de stofuitdrukking van de rotspartijen.

Parade video's: