Brabantsedag historie verbeeld door 333333 herinneringen

Tekst paradegids

Welk meisje heeft er nooit eens van gedroomd een Cleopatra te zijn, een verleidelijke vrouw die machtige mannen naar haar pijpen laat dansen en heel de wereld aan haar voeten heeft? Cleopatra, een Egyptische prinses, die in de eerste eeuw voor Christus leefde, spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding - van mannen, die wel eens door een Cleopatra verleid zouden willen worden, maar vooral van vrouwen, die een Cleopatra zouden willen zijn. Ook in Brabant heeft zeker menig boerendochter na een geschiedenisles op school zich wel eens in gedachten naar Egypte verplaatst. We zien zo'n Brabants meisje op bed liggen dromen en meteen daarna zien we wat zij ziet in haar droom: Cleopatra omgeven door de pracht en praal van het oude Egypte, compleet met sfinx en paleis. Talloze slaven en slavinnen bedienen haar op haar wenken. Zij helpen haar met haar bad, dat zij volgens de overlevering vaak en graag nam, bij voorkeur in ezelinnemelk, om haar schoonheid te behouden. Haar schoonheid was haar kapitaal: daarmee wist zij machtige Romeinen aan zich te binden, eerst Julius Caesar en later Marcus Antonius, die haar tot de heerseres over Egypte maakte. Hoog boven haar onderdanen verheven, zetelt zij op haar troon. Droom en werkelijkheid vloeien uiteindelijk in elkaar over: het boerenmeisje ontwaakt op een Egyptisch bed. Heeft ook dit meisje niet iets van een Cleopatra?

Juryrapport

Historiciteit:

Het simpele gegeven van een droom is, zoals boven de werkelijkheid, fantastisch weergegeven. De jury heeft veel waardering voor de vele en aardige details zoals de pauw, amforen, slang, het ingelegde mozaïek. Op een creatieve wijze is omgegaan met de historische interpretatie

Spel:

Ondanks de enorme wagen en de enorme groep voor en achter de wagen was het spel erg intogend. De uitbeelding van het verhaal werd van het begin tot het einde in details prima verzorgd. Tussen de goedgevonden opening/sluitingsscene speelde de Vriendenkring 'Schenkels' het hele verhaal van Cleopatra erg helder. Alles in een prachtig totaalbeeld voortgetrokken door afgebeuld manvolk (en dat mag ook... een keer per jaar).

Artistieke vormgeving:

Enkele opmerkingen: de ruimte (verbinding) tussen de wagens vond ik iets te groot en de kleuren mogen wat uitbundiger zijn. Het gezicht van het grote beeld mocht wat ruimtelijker zijn. Het was te plat, te veel getekend. De rest van de wagen zag er prima uit. Het geheel zag er verfrissend uit met mooie oplossing voor de wielen die waren ingepakt en de originele goedwerkende waterstroom. Het slotbed stond in leuk contrast met het eerste.

Ook jullie hadden bij ons een hoge score. Indrukwekkend totaalbeeld. De mankracht die gesuggereerd werd. Echt slavenwerk. Met simpele middelen een enorm tempelcomplex uitgebeeld. Gaaf, groots, gedetailleerd. LUXE!! Prachtig. Geen wonder dat je bij de historische jury zo hoog scoorde. Jullie hebben het ons heel moeilijk gemaakt; hoewel we dit jaar meer de voorkeur hebben gegeven aan de helderheid in de bouwen het vernieuwende aspect, deden jullie een hoge gooi naar een winnende plaats. Jullie lef, ook voor detail, kleurgevoel en grootste aanpak belooft voor het volgend jaar iets bijzonders. Hou het helder en vernieuwend. Ik ben zéér benieuwd.

Deze wagen oogt prima en er is niets mis mee. Toch denk ik als men wat minder snel begint met bouwen en zich wat beter oriënteert een betere wagen het resultaat zal zijn. Maak het jezelf niet te moeilijk door dingen te maken die eigenlijk te hoog gegrepen waren, zoals de sfinx. Compliment voor de slaven. Hoe groter hoeft niet per se, des te beter te zijn.

Parade video's:

Foto's voorbereiding: