Tekst paradegids
Rond 1800 reden vervoerders hun grote vrachten over de zanderige hoofdwegen van Brabant. Al snel kreeg men in de gaten, dat water en schepen een goed en goedkoop alternatief vormden voor transporten. Vanuit de Biesbosch startte de aanleg van de Brabantse waterwegen.
Een kanaal werd met de hand gegraven en met biezen matten werden de kanten verstevigd. Men ging met baggerschepen door de kanalen om die op diepte te krijgen. Deze schepen werden aangedreven door paarden of door mensen. Het zand dat eruit kwam werd gebruikt voor het aanleggen van kades. En natuurlijk ontstaan er op die kades dorpen, steden en industrie.
Juryrapport
Spel:
Wij waren getuigen van een krachtige symbiose van techniek en creativiteit die kan leiden tot zowel watertuigbouwkundige wonderen, alswel tot artistiek hoge prestaties zoals hier vandaag door vriendenkring 'Schenkels' geleverd werd.
Historiciteit:
De ontsluitingspolitiek van koning Willem I die tot de aanleg van vele kanalen in de noordelijke en zuidelijke Nederlanden leidt, markeert het begin van de latere ontwikkelingen. Het historisch gegeven is op een "machinale" wijze vanuit een totaal concept neergezet met oog voor vele historische details.
Techniek en artistieke vormgeving:
Vanuit een schijnbaar moeiteloze samenstelling, heel vanzelfsprekend, een perfecte voorstelling. Alles werkt. Mooi sober vormgegeven, goed passend in de tijd. Prachtig compleet. Materiaaluitdrukking prima met veel gevoel voor detail. Visueel heel boeiend. Van A tot Z bleef het de aandacht vasthouden.