Tekst paradegids
Juryrapport
Omgaan met en interpretatie van historisch gegeven:
Op een zeer originele wijze is met het gekozen onderwerp omgegaan. Het historisch gegeven is op een geheel eigentijdse wijze met veel fantasie voor kleur en detail vormgegeven en wel zo, dat mede door het spel de beschouwer geprikkeld wordt. De iconografische uitwerking van de zeven hoofdzonden is met veel gevoel voor perspectie, zoals overigens ook de rest van de wagen, uitgewerkt. In de voorste loopgroep wordt de broosheid van het leven verbeeld en in de achterste loopgroep herleeft de monsteren gedrochtenwereld zoals wij die uit de schilderijen van Jeroen Bosch kennen. Voor de leden van de jury die over het historisch gegeven waakt unaniem de winnaar.
Spel:
De wagen De Zeven Hoofdzonden geeft een verrassende surrealistische maar toch hedendaagse Jeroen Bosch-sfeertekening. Spelers, wagen en omgeving gaan naadloos in elkaar over. Het is een uitstekend geslaagd vormexperiment waarbij door bouwers en acteurs, loop groepen en muziekkeuze, na 40 jaar traditionele mise en scène de toon is gezet voor een schitterende toekomst van de Brabantse Dag.
Artistiek/technische uitvoering:
Niet teveel woorden aan vuil maken PRACHTIG! Zo in de geest van Jeroen Bosch. Die kermisachtige en tegelijkertijd zo lugubere sfeer. In detail doordacht en als totaalbeeld een lust voor het oog. Ook het perfectionisme van de loopgroep vooraf (het spelen met de bordjes: 'zonde'). Een technisch en visueel/artistiek hoogstandige (met aparte vermelding vol bewondering voor de ijdele juffrouw voor de spiegel). Een schitterende vertaling van een middeleeuws beeld naar onze tijd.