Rangschikking
11e prijs
Tekst paradegids
Juryrapport
Artistiek/technische uitvoering (vorm):
Mooi gemaakt en afgewerkt. Teveel een plaatje, te statisch. Behalve wat getimmer geen actie rondom het kasteel. Het stuk kasteel dat al gereed was deed verder niets in het geheel. Er werd niet echt gedreven gewerkt op de wagen. Meer enthousiasme van de arbeiders had e.e.a. versterkt.
Overdracht van het onderwerp (inhoud):
Hoewel het onderwerp van het kasteel Heeze actueel is en het keurig nagebouwd is met een knipoog naar het philips embleem als wapen kwam het zoeken van de actie geforceerd over. Het stutten van het gebouw met stokken en het uitreiken van veiligheidshelmen oogde niet effectief. Het was een goede poging, maar het geheel kwam niet uit de verf.
Spel:
De wagen was een letterlijke uitbeelding van de feiten. Het verhaal was duidelijk, maar niet spannend. Jullie hadden wat meer op zoek mogen gaan naar het uitspelen van een conflict. Jullie hadden bijv. meer de nadruk kunnen leggen op de onmogelijkheid van de opdracht waardoor een strijd ontstaat tussen de opdrachtgevers en de bouwers. Charmante animatie. Geen theater meer figuratie. Effect van de omvallende toren is te klein. De toren viel niet echt, dus moeten spelers dat zelf gaan spelen. Dat is heel moeilijk...We misten een helder terugkerende verhaallijn. Aan de thematiek ontbrak als basis een menselijk aspect waarmee de speler, en het publiek, zich kon identificeren. Het kasteel was het leidende/lijdende voorwerp, de protagonist. De spelers fungeerden als antagonist. Wij voelden ons niet geraakt.