Rangschikking
14e prijs
Bekers:
Overige prijzen: Extra vermelding zonder prijs: BabyTekst paradegids
Iedereen kent de bijzondere schilderijen van Jeroen Bosch. Maar wie met zekerheid weet te vertellen wat hij wilde zeggen, mag zijn hand opsteken. Elk detail van ieder werk dat hij penseelde is uitentreuren beschreven en becommentarieerd, evenals het grote geheel van zijn werk. Was hij een ziener, een geniale gek of misschien zelfs iemand die middels cryptische werken ageerde tegen de kerk? Wij als Vriendenkring Kapelstraat hebben gekozen voor de insteek: 'de eeuwige strijd tussen goed en kwaad'. En als we het dan toch over het opsteken van de hand hebben dan menen wij te weten dat Jeroen Bosch zeker ook een moraliserend vingertje op heeft willen steken.
Juryrapport
Artistiek/technische uitvoering (vorm):
Sterke entree met fauntjes en het onderwerpbord op z'n kop. Het had allemaal wat expressiever gemogen. Mat - glad materiaal meer uitbuiten. Wat een messcherpe uitsmijter was de mes-wagen.
Overdracht thema (inhoud):
De wereld op z'n kop, bij Jeroen Bosch, begon met het aankondigingsbord op zijn kop. De wagen was Boschachtig, maar wel statisch. De figuren riepen de Bosch-wereld in beeld op, maar de moraliserende verwijzing van Bosch stak er niet in.
Spel:
Plus; De rivaliteit tussen goed en kwaad was wel helder; gemartelde jongens goed spel, en steltenloper op acrobatische stelten. Min: iets te mager, onsamenhangend, beeld was helder, maar het had niet genoeg kracht.