Rangschikking
7e prijs
Bekers:
Spel:3e prijs
Tekst paradegids
Wie denkt dat de pillen van tegenwoordig vies zijn, had ze jaren geleden eens moeten proeven. Zó bitter! Ze waren amper weg te krijgen. Gelukkig was daar de apotheker Neuhaus: vastbesloten om mensen beter te maken. Hij deed zodoende een briljante vondst. Want door zijn medicatie in zoete chocolade onder te dompelen liet hij deze plots ook een stuk beter smaken.
Maar chocolade heeft meer potentie ...
Anno 2023 hebben we een probleem van ander formaat op ons bordje. Voor ons ligt de uitdaging om de wereld op verantwoorde wijze te blijven voeden en beter achter te laten. Neem bijvoorbeeld een lekker stukje sprinkhaan, meelworm of krekel! Niet te verkopen? Laat dat maar aan Neuhaus over!
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
De apotheker in zijn laboratorium voor op de wagen was een goede inleiding van het proces dat in beeld werd gebracht. Hij maakte indruk!. De totale vertaling van het onderwerp was erg mooi en goed verbeeld. Hiermee wil de vriendenkring een mogelijke oplossing voor het actuele voedselprobleem wereldwijd aandragen: een denkbaar toekomstscenario. Zeer originele en pakkende slogans! Leuk gevonden “Niet morren maar torren” etc. Sterke actuele boodschap: hoe weten we mensen te porren voor het eten van torren. Goede kwinkslag op het onderwerp.
Theatrale en muzikale kwaliteit:
Direct boeiend door de actievoerders die hun spel overtuigend brachten, dankbaar gebruik makend van leuke actieborden om hun roep tot een beter ingerichte ecologisch verantwoorde wereld onze wereld in te ”roepen”. Zeer verrassend en origineel gebracht en lof voor het overtuigende spel dat gelardeerd was met de zoete en zoute smaak van emotie met veel mimiek. Goed gedaan! Een buiging voor de kinderen die qua spel geenszins onderdeden voor de meer ervaren spelers. Mooie combinatie van spel en rijdend decor. De professor boven op de kar speelde fantastisch. Hij bleef in zijn rol. Hij was echt blij met zijn uitvinding. Goede choreografie met de bonbonaanbieders. Let wel op de focus; iemand zwaaide naar het publiek en dat valt in een strakke choreografie altijd meteen op. Toch jammer. Verstaanbaarheid was een aandachtspunt.
Artistiek-technische uitvoering:
Mooie wagen in goede structuur met op de voorgrond mooi in detail uitgewerkte chocolaterie. De licht gekleurde kast deux-piece met mooi uitgewerkt glas in lood raam, laat de ingrediënten waar het om gaat eruit springen. Uitgewerkte compositie bonbondozen met strikken en een veelheid aan insectensoorten zorgen voor interessant beeld. Gespannen stoffen ipv gelijmde zouden het geheel nog interessanter maken. De kleurkeuze warm rood, donkerbruin, crème en goud is goed bedacht als verwijzing naar pralines. De detaillering van de apotheek werkt goed en geeft een mooi tijdsperspectief. De pralinedoosjes hadden iets meer detaillering mogen hebben. Een logo misschien…Mooi detail bij de pralineverkoopsters is dat bijna alle (of alle) dames een knotje hadden. Dat past mooi in de setting en werkt versterkend voor het totaalbeeld. De figuratie was stijlvol. De kamer van de uitvinder was tot in detail uitgewerkt. Mooi vormgegeven, zo ook de kostuums. Het uitstoten van de geur van chocolade was een sterke toevoeging. Creatief bedacht. De open-en-dicht-gaande dozen werkten verrassend en gaven steeds mooie beelden en presentaties te zien. De insecten leken wel wat dik met soms de indruk dat ze “van chocolade”waren i.p.v. insecten dun in de chocola gedipt.