Rangschikking
1e prijs
Bekers:
Pers:1e prijs
Publiek:2e prijs
Tekst paradegids
Het ultieme Eureka!-moment vond plaats bij het begin van alles. In een gigantische explosie verschenen eensklaps tijd, ruimte, massa, straling, krachten en natuurwetten. De oerknal was de start van een voortdurend uitdijende creatie van het heelal. Met zijn theorie knalde priester én wetenschapper Georges Lemaître nieuwe perspectieven in oude denkbeelden over het ontstaan van alles. Zijn theorie stelde dat een heelal dat steeds verder uitdijt, logischerwijs eerder in de tijd kleiner moet zijn geweest. Het heelal moet ontstaan zijn vanuit één enkel deeltje: het oeratoom. Zijn ideeën veroorzaakten een enorme uitdijing van het wereldbeeld en gaven wetenschap bij veel mensen een plek in het scheppingsverhaal. Alhoewel je zou denken dat deze wetenschappelijk verklaring botste met zijn geloof, omarmde Lemaître beide kanten: “Wetenschap is mooi, ze verdient het om van zichzelf gehouden te worden, omdat ze een weerspiegeling is van de creatieve gedachte van God”. Want welk verhaal je ook gelooft, uiteindelijk vieren we allemaal de creatie.
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
Ook zonder figuratie zag je al wat het onderwerp en de titel beoogde; de oerknal en het ontstaan van alles. Het thema werd dus heel helder in beeld gebracht en was voor de toeschouwer meteen helemaal duidelijk. Er was gigantisch veel te zien, via allerlei iconische beelden in een grote verscheidenheid van onderwerpen werd verbeeld wat er zoal na de oerknal was/is ontstaan. Je verwacht een letterlijke ”oerknal” maar hoe verrassend dat het tegenovergestelde te horen was.
Een efteling-achtig geluid, mysterieus. Wat een vondst om deze uitvinding op deze manier neer te zetten: een mysterieus ontstaan van “alles”. Wel rees de vraag of de oerknal vervolgens met veel geschreeuw opgeroepen moest worden in de verder zo verstilde figuratie en …..had het screen meerwaarde…(?)….of deed het afbreuk aan de sfeer…..
Theatrale en muzikale kwaliteit:
Een geweldige verbeelding van historische gebeurtenissen en/of iconische figuren in een adembenemend rijdend decor. Het geheel schittert in detail! Kostumering, grime, entourage, plaatsing op de wagen maar vooral ook de uitvoering. Het geheel is een prachtig kijkspel dat in combinatie met de muziek een voorstelling wordt om niet te vergeten. Mooie concentratie van de spelers, dit maakt het spannend om naar te kijken. Het geheel is een rijdende inspiratiebron op vele fronten. Ultiem belevingstheater.
Artistiek-technische uitvoering:
De oerknal verbeeld in een exploderende vorm in witte en grijze tinten waarin mensen/culturen en gebeurtenissen door de eeuwen heen herkenbaar zijn. Eén grote krijttekening. Heel mooi en krachtig. Een mooi voorbeeld hoe een idee tot een plan leidt welk gaandeweg sterker wordt door voort te blijven bouwen op je oorspronkelijke idee zonder af te dwalen. Dan zelfs de Stars and Stripes uitgevoerd in die vergrijsde witte toon. De compositie is heel sterk door het “van binnen naar buiten”-effect. Met een duidelijke focus op het midden, het centrum van de oerknal waar de kleur zit, met een mooie verwijzing naar het geloof door de glasscherven en de projectie van het Glas-in-lood raam. De wagen bevat veel details, soms heel subtiel maar alles verzorgd uitgewerkt. Veel aandacht besteed aan de kostuums; grote diversiteit, netjes afgewerkt met historische knipoogjes. Het explosieve en massale bewegen van de figuratie maakte meer technische beweging overbodig. Een prachtig en rijk beeld waar je uren naar zou kunnen (moeten) kijken om echt alles te zien.