Rangschikking
8e prijs
Tekst paradegids
Paul Otlet had een heldere visie voor het structureren van informatie. In zijn ultieme zoektocht om alle informatie ter wereld te verzamelen barste het Mundaneum, met meer dan zes kilometer aan papier, letterlijk uit zijn voegen. We nemen je mee naar 1930. Archivisten beweging vluchtig maar vakkundig door het doolhof kasten en laadjes op zoek naar dat ene kaartje met het “Eureka!” antwoord. Waar het systeem bij het eerste aanzicht van de wagen ordelijk is, verandert dit gaande weg. Want alle informatie ter wereld laat zich niet zo makkelijk vangen. Chaos overheerst in de achterste krochten van het Mundaneum. Bergen met kaartjes vertellen het verhaal van een informatie systeem dat ingehaald is door de tijd. Archivisten proberen de fichekaarten weer te ordenen, maar of dat zal lukken…?
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
Thema en onderwerp werden uitstekend verbeeld; met name ook door de zoekende wetenschappers druk doende met het verzamelen van de informatie die in het systeem moet worden opgenomen. Daarachter de bijna silo-achtige dossiers met laatjes en schuifjes waar het gigantische kaartsysteem in was opgenomen.
Met het versnellen van de muziek bewegen de met kaartjes steggelende mensen zich dynamisch over de trappen op zoek naar antwoorden. Zeer mooi en kernachtig gedaan, dit klopt van voor tot achter. Zeer prettig om naar te kijken en goed te volgen. Het megalomane, maar ook onmogelijke idee heeft in Wikipedia een digitale opvolger gekregen.
Theatrale en muzikale kwaliteit:
Een prachtig vormgegeven wagen. Met aantrekkelijk spel en een spannend verloop naar een climax. Goed geregisseerd, iedereen speelt mooi en er is veel variatie. De bewegingen zijn mooi in de maat en synchroon. Vooraan de wagen roept iemand: Wij zijn op zoek naar het antwoord. Dit zou eventueel versterkt kunnen worden als je dit met meer mensen tegelijk doet, of van zacht naar hard, waardoor het spannender wordt. Er was iets van stress te voelen, omdat alle vragen zo snel mogelijk beantwoord moesten worden. Dit kwam goed over. Ook de jongste acteurs en actrices namen hun rol heel serieus. Goede muziek en goed en overtuigend spel. De verbeelding zou passen op de dag van de filosofie! Goed gedaan! Waarom eigenlijk de moderne hoofdtelefoons…?....maar dat deed geen afbreuk.
Artistiek-technische uitvoering:
Het papieren internet barst uit zijn voegen. Goed opgezette wagen. Het mundaneum met het hele archief als een bouwwerk vol laden. Voorop een uitvergrote lade die op een slimme manier de traktor inpakt. De wagen is goed gedetailleerd en het houtwerk mooi gedecoreerd. De verbeelding met de torens van laden is enigszins statisch, ook in relatie tot de mogelijkheden voor het spel. Weinig mogelijkheden tot drama en expressie. De wagen straalt een en al ‘stoffigheid’ uit; bruine archiefkasten, zware trapleuningen en dit alles geaccentueerd door de ‘nerdy’ kleding en looks van de figuranten. Goede stofkeuze, goed over nagedacht. Het scheef plaatsen van de kasten versterkt het chaotisch effect. Goed om dan juist alle grepen netjes onder elkaar te plaatsen. Het open effect van de bureauruimte zorgt voor een mooi contrast met de hoofdmassa (torens/kasten met laden).Het beeld (op de acteurs na natuurlijk) was stilstaand, wat beweging in het decor had de presentatie nog versterkt. Fraai en leuk “na-wagentje”.