Rangschikking
14e prijs
Tekst paradegids
Vriendenkring van Gaal heeft dit jaar gekozen voor het V-teken van Victor de Lavelye, een Vlaams advocaat en politicus die in 1941 het V-teken uitvond. Dit handgebaarwerd wereldwijd op de kaart gezet toen Winston Churchill het V-teken van Lavelye overnam, en het datzelfde jaar in de media maakte. Sindsdien groeide het als een inktvlek op vloeipapier.
De afgelopen 80 jaar heeft het V-teken in betekenis niets afgenomen; het is breder, en alsmaar sterker geworden. Waar het in de oorlogsjaren nog voor “vrijheid” stond, groeide het in de hippy-jaren, oorlogen, sportwedstrijden en popconcerten in betekenis.
Momenteel weet iedereen waar het V-teken voor staat: Vrede, Verbroedering en Verzoening.
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
Het tot veel meer geëvolueerde peace-teken als uitgangspunt nemen is gewaagd maar een absolute vondst. ‘Make peace not war’ De praalwagen gaf een sober en somber beeld dat weliswaar doorbroken werd door de kleurrijke bloemen. Echter ,op het moment dat de Flowers gingen bloeien had de totale wagen in een ZEE van kleur gemogen, zonder ook nog maar iets van het grijs te zien. Maak op zo’n moment het contrast zo gróót mogelijk. Het thema ….van geweld naar….. V.. werd goed verbeeld. Het geheel komt misschien door de in hoofdzaak donkere kleurstellingen wel te lang wat dramatisch over, terwijl de boodschap als grondtoon juist een zekere blijdschap zou moeten uitstralen. De symbolische gekleurde handen droegen als een pakkende subtiliteit hier wel enorm aan bij.
Theatrale en muzikale kwaliteit:
Goede vondst om het V-teken als premisse te nemen. Leuke introductie van het thema door de loopgroep, muziek is goed gekozen en ondersteunend. De kinderen zijn heel goed geregisseerd en het spel is aantrekkelijk. De choreografie is goed. Op afstand hoorde je al de klanken van de muziek en werd de nieuwsgierigheid extra geprikkeld. Het spel was een genot waarbij één van de jonge speelsters wier naam uit het publiek geroepen werd, een compliment verdient voor de professionele wijze waarop zij in haar rol bleef. Leuk dat er bloemen uitgedeeld werden om in de sfeer te komen. Er gebeurde veel op de wagen. Het contrast had groter gemogen. Laat de boodschap meer terugkomen in het toneelspel. Meer bloemen, meer uitpakken, meer transitie zodat het vredesgevoel en het Flower Power gevoel wat meer naar boven waren gekomen, ook bij het publiek.
Artistiek-technische uitvoering:
De vorm die is gekozen voor verbeelding van het V-teken is niet de meest krachtige beeldtaal.
De openende bloemen zijn mooi maar nemen niet voldoende de zwart donkere houten basis van het geheel over. Het effect is gewoonweg te klein. Meer bloemen was een optie.
Wil je van conflict naar verbroedering; dan moet de verbroedering overheersen in vorm en beeld.
Het effect van de openende bloemen was nu te gering om beeldend die gewenste visuele impact te hebben. De totale presentatie komt best zwaar, dreigend en soms saai over. Toevoeging van grijstinten en wit had meer diepte gegeven en daarmee was de grondvorm “V” wat minder massief geworden. Zwarte kleding met grijze vlekken….waarom? Het was mooi geweest als de transformatie van ruzie naar verbroedering ook tot uiting was gekomen in de kleding. Dat had het geheel sterker gemaakt.