Rangschikking
15e prijs
Tekst paradegids
Mesdames et messieurs! Zie hier: een wonderbaarlijke ontdekking die u niet zult geloven! Ontsnap aan de saaie alledaagsheid van het leven, en duik in de wonderbaarlijke wereld van bewegend beeld! Uw ogen liegen niet, het beweegt echt! Joseph Plateau’s Fenakisticoop maakt uw grootste fantasieën werkelijkheid!
De Fenakisticoop stond aan de grondslag van wat later de filmindustrie zou worden. Joseph Plateau, een Brusselse wiskundige, ontdekte in 1831 dat hij lichtnawerking (het verschijnsel dat een beeld nog gedurende een korte tijd op het netvlies blijft ‘hangen’) kon gebruiken om, met behulp van een aantal tekeningen, een illusie van bewegende beelden te genereren. De uitvinding was een instant hit! Men had behoefte aan verwondering, de Belgische revolutie had een jaar eerder plaatsgevonden. Doormiddel van dit instrument kon men ontsnappen aan de harde werkelijkheid. Ontsnap met ons mee naar een wereld vol vreemde snuiters, pratende dieren en toverkunsten!
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
De figuratie die voor de wagen liep was niet zo helder en niet zo spraakmakend. Het tentje was leuk en gaf aan dat in vroegere tijden de vinding gezien en gebruikt werd als kermisattractie. Zonder de tekst in de Paradegids te lezen zie je eigenlijk ook een kermisattractie, waarbij vele figuranten met draaischijven lopen en waarmee ook de wagen opgesierd is zonder dat duidelijk is dat het over de fenaktistiscoop gaat. Het was zoeken naar het fenomeen van de ontdekking waar het hier over ging. Al met al wel een vrolijke presentatie waarbij het thema/onderwerp beperkt verbeeld werd en niet echt naar voren kwam.
Theatrale en muzikale kwaliteit:
Wat wilden jullie vertellen? Het geheel kwam verwarrend over. Wat is de kern? De figuren vooraf zijn niet duidelijk: bokspringen? Was dit de beweging van de illusie van de Fenakistiscoop? Theatraal zou je dit kunnen uitbeelden in een cirkel van spelers….
Het gebruik van goede muziek ondersteunde het geheel goed. De vondst om een speler (grote complimenten voor het meisje links op de wagen) op een schijf te laten lopen verdient een compliment. De dronken vrouw en de gewichthefster op de wagen, speelden erg goed. Het slotbeeld van de twee mannen in en uit hun stoelen, ieder met hun eigen device was ook heel treffend. Dit verbond de tijdsgeest. Hou het geheel en de focus wat beter in de gaten…de boodschap kwam nu niet helemaal goed over.
Artistiek-technische uitvoering:
Fellini achtig attractiepark nodigt uit tot veel verassend en associatief beeld. Hier niet vreemd en verassend genoeg. Compositie en verhouding kunnen sterker. Teveel verhaal in 1 beeld. Fenakistiscoop alleen kan alle verbeelding in alle rijkdom in zich hebben en zou het thema visueel krachtiger en dus duidelijker maken. Zo’n complex thema vereist een uitvergrote heldere beeldtaal.
De wagen is vrolijk en kleurrijk, maar onsamenhangend. De tent is wel heel dominant en welke functie?
In de wagen zitten heel veel netjes uitgewerkte details (de schijven op de zijkant) maar het grote GEHEEL ontbreekt. Waardoor het totaal plaatje bij elkaar geraapt lijkt.
Een aantal kostuums zijn mooi en netjes afgewerkt (o.a. de tamboermaître, de speakers met de gestreepte vestjes, de loopster op het wiel).Kostuums van de spelers op straat waren vaag en vrij simpel in vergelijking met die op de wagen.