Rangschikking
5e prijs
Bekers:
Artistiek/Technisch:1e prijs
Pers:1e prijs
Overige prijzen: Eervolle vermelding: Zoontje van Traa vooropTekst paradegids
Gedicht: ‘t Baokels Boerke bij den Paus (1955)
Dichter: Piet Heerkens
Het mooie Brabant, de provincie van de grote families, trots op hun afkomst en ambacht. Iedereen kende elkaar in het dorp. “Van wie bende Gij d’r inne?” was en is een vaak gestelde en gehoorde vraag.
We maken kennis met de jongste telg uit de familie Traa. Ook hij wordt klompenmaker net als zijn pa. En zijn pa. En zijn pa. En zijn pa. Al bijna 100 jaar, generaties lang, vormt de familie Traa uit Liempde een onmisbare schakel in de typisch Brabantse klompenindustrie. Het zit diepgeworteld in hun DNA. Het ambacht is er bij elke generatie met de paplepel ingegoten en vervolgens ook weer met veel liefde doorgegeven. De Traa’s zijn letterlijk uit het juiste Brabantse hout gesneden, al generaties lang. En gij? Van wie bende gij d’r inne?
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
Dichterbij Brabant wordt hier heel treffend neergezet met “van wie bende gij d’r inne? Opvolging in het ambacht is voor vele mensen uit verschillende generaties herkenbaar. Een mooie vormgeving met de opengewerkte draaiende klompen. Hoe slim om zo de 4 generaties en het doorgeven van hun kennis in deze vorm te zetten. Sterke symboliek gevisualiseerd. De wagen heeft veel verwijzingen naar het thema: wortels, klompen snijden, het overdragen van het ambacht van vader op zoon. De gelaagdheid is een compliment waard. Door het spel van het kind is het thema direct herkenbaar.
Tip: er kan meer ‘clou’ of een probleem in de act; Wat als …. bv een zwart schaap dat niet op klompen maar op plastic Crocs loopt als verwijzing naar een andere belevingswereld, een andere tijd.
Theatrale en muzikale kwaliteit:
Mooie choreografie op mooie muziek in een prachtig decor. Wat een intensiteit en gevoel geven jullie weer. Fijn om naar te kijken want kijken wordt ervaren en dat is de essentie van theater maken. Jullie zijn uit het juiste hout gesneden om deze productie op deze wijze neer te zetten. Het gestamp op de maat van de geluiden uit de fabriek, werkt erg goed. Het geeft een mooi beeld en het ritme en de stemmen versterken dit.
Leuk dat “wie-is-het” spel aan het einde en goede keuze voor het lied Klompendans van Rowwen Hèze. Het doorgeven van de namen, met echo, is mooi en sluit aan bij de wortels als roots en de figuren daarin.
De beweging van deze figuren is helaas niet zo spannend, jammer want dat kan boeiender. Een compliment voor de jongste telg voorop: zeer overtuigend gespeeld.
Artistiek-technische uitvoering:
Zeer sterk concept. Een prachtige vertolking van deze open wagen die meteen pakt. De opbouw in drie lagen maakt het geheel spannend om te zien en symboliseert de tijd horizontaal. Hoewel het drie voorstellingen zijn, is er gevoelde samenhang om het als een geheel te kunnen zien en het verhaal snel te kunnen lezen. Dat is knap gedaan.
Het ambacht wordt stevig weggezet met verschillende erg uitvergrote gereedschappen zoals beitel, bijl en zaag. Maar ook met het klompenmaken zelf. Nog een verdieping hoger zijn vier draaiende abstracte beelden van klompen waarin de vier generaties Traa staan. Twee keer kijken is nodig om het transparante klompengeraamte te ontwaren maar door de cohesie in de gehele wagen, voelt het als ontdekking. Een origineel en fantastisch decor waar alles van techniek mooi weggewerkt is. De ondergrond is fraai afgewerkt met knap geïntegreerde figuranten, mét klompen aan en subtiel mee stampend op het geluid. De bewegingen van de grote klompen, lintzaag en wielen brengt alles mooi tot leven waardoor je ogen te kort komt. De muziek, tekst en ritme zitten allemaal perfect in elkaar.