Rangschikking
4e prijs
Bekers:
Spel:1e prijs
Artistiek/Technisch:3e prijs
Publiek:3e prijs
Tekst paradegids
Gedicht: Het Lied van Hertog Jan (1947)
Dichter: Harrie Beex
Hertog Jan I was een veelzijdige levensgenieter. Naast zanger, minnestreel, dichter en organisator van toernooien maakte hij vooral naam en faam als bierbrouwer. Hij bespeelt als dirigent zijn orgel-brouwerij en laat iedereen naar zijn pijpen dansen. Hertog Jan brengt volop leven in de brouwerij. Saamhorigheid staat hoog in het vaandel. Het schuim zal rijkelijk stromen en de geur van hop vult de straten van Heeze.
Deze absolute adonis heeft de dames voor het uitkiezen. Hij heeft het goed voor elkaar, deze Hertog Jan I... Het wat absurdistische geheel past helemaal bij de levensstijl van deze gemoedelijke Brabander.
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
Het goede Bourgondische leven is direct zichtbaar en voelbaar bij de 2 dikke borddragers, duidelijk bezoekers van de brouwerij van Hertog Jan. De start is grappig en het publiek gaat mee in het verhaal. De groep geeft een eigen interpretatie van het gedicht en de Brabantse humor brengt ons Dichter bij Brabant. De tonpraters vermaken de toeschouwers met woordspelingen. Taal en beeld gaan hier hand in hand.
Ook vooraan in de voorstelling zijn de verschillende paarden met ruiters verbeeldingsvol vormgegeven o.a. met de scootmobiel en de jonge leden met de stokpaardjes. De brouwerij op de wagen met pijpen die omhooggingen en ‘het dak dat er af vloog’ is origineel uitgevoerd.
De wagen bruist van energie met veel oog voor details. Het is een bonte vertoning. Misschien af en toe te bont. Verschillende stijlen uit diverse periodes zijn te zien in de kostuums en een swingend muzikaal allegaartje zonder duidelijke historische keuze laten de persoon Hertog Jan minder sterk uitkomen. De sjans-scènetjes tussen de hertog en verschillende dames blijven wat plat. De wens om het Bourgondische leven uit te beelden kan wat meer regie en een doorwrochter concept krijgen. De kans is dan aanwezig dat het publiek ook na het begin meer betrokken raakt. Maar misschien was dolle overdaad juist de bedoeling.
Theatrale en muzikale kwaliteit:
Hertog Jan I is een feest om naar te kijken. Een absurdistisch schouwspel met prachtige kostuums, pruiken en grime sprankelt je tegemoet. Hertog Jan I is ook heerlijk zelfingenomen. Overal is aan gedacht. Er wordt zo goed bewogen door de stokpaardjes dat het lijkt alsof het maar 1 paard is. Muziek en geluideffecten doen hun werk keurig. Maar vooral het spel mag genoemd worden. De spelers hebben zichtbaar plezier. Vanaf de twee bourgondische types vooraan tot en met de bierbuiken achteraan. Schitterend en strak in de choreografie. De gele laarzen en schuim uit het orgel zijn in het oog springende details. De mannen in de tonnen krijgen de lach op gang in het publiek. De plaatsing van de hertog met zijn rug naar het publiek, maakt dat zijn spel niet goed is te zien en had iets meer mogen worden uitvergroot. Liederlijk entertainment dat tegen het melige aan schuurt.
Artistiek-technische uitvoering:
Een grappige opvallende voorstelling waar erg veel te zien is. En die tot vrolijkheid stemt. Het is niet allemaal even duidelijk en misschien is dat ook de opzet. De wagen oogt druk omdat sprookjestorentjes gecombineerd zijn met een brouwerij. Voorin kruipt een paard in een vat. Het is soms moeilijk te bevatten wat dit allemaal voorstelt. De koperen ketel is dominant aanwezig en er zijn veel, heel veel vaten. Kostuums en kleuren zijn goed op elkaar afgestemd. Centraal zit een man met enorme cape met zijn rug naar het publiek. Dat moet Hertog Jan zijn, die op het orgel zijn mensen ‘bespeelt’. Hij is te veel onderdeel van het geheel om zijn spel duidelijk over te brengen. Wat dan overblijft is een mooi gemaakte, goed vormgegeven en verzorgde wagen met erg veel details. De aangekondigde geur van hop heeft de juryleden, verspreid over het parcours, helaas niet bereikt. De knal aan het slot zou om indruk te maken best luider mogen klinken. Feedback: de soundtrack op de voorste wagen was volledig anders dan op de grote wagen, waardoor de act op de grote wagen minder snel tot zijn recht kwam. Tip: kijk of de tijdsgeest van barok kostuums en ridders/galliërs kostuums bij elkaar passen.