Rangschikking
4e prijs
Bekers:
Spel:2e prijs
Thema/Historie:3e prijs
Overige prijzen: Eervolle vermelding: paparazzimanBekijk hier de volledige uitslag
Tekst paradegids
Juryrapport
De naam Guillaume Dufay als Brabantse hofmusicus en -componist onder andere aan het Bourgondische Hof zal bij vele bezoekers geen directe reactie van herkenning opgeroepen hebben. Toch maakt de wagen direct duidelijk dat die over het thema muziek handelt.
Spel:
Het spel is levendig, zowel van de voorste groep schreeuwende meiden die hun religieuze idool bestormen als de massale groep dames in de kerkbanken en achteraan de massahysterie rondom een idool met paparazzi in het kielzog. De orgelspeler voorop de wagen en de ‘echte’ zanger die contact met het publiek zoekt, spelen hun rol met verve en overtuigend. Het spel van allen kleurt de boodschap in.
Overdracht:
Dat het over laatmiddeleeuwse religieuze muziek gaat, is duidelijk door paters en kledij van de dames. Dat er met een knipoog een transitie naar de hedendaagse popmuziek wordt gemaakt, komt – mede door de muziek – ook wel uit de verf, maar had wellicht nog explicieter gekund.
Artistiek-technische uitvoering:
De wagen is monumentaal opgepakt en de tegenstelling late middeleeuwen (orgel en bewegende kerkbanken) en eigen tijd (met stellage, theaterlampen en toilethokjes) versterkt het tijdscontrast, terwijl de halve boogvormen als het ware het goddelijke (de schakel naar God) omspannen. De kleding was effectief om de boodschap over te brengen, maar had wellicht verzorgder kunnen zijn.
Totale presentatie:
Het geheel is totaal theater geworden dat levendig, dynamisch en onderhoudend was, hetgeen tot een hoge klassering in de beoordeling van de jury heeft geleid.