Brabantsedag historie verbeeld door 333333 herinneringen

Tekst paradegids

Op 10 april 1952 wordt er in de krant verhaald over een indrukwekkend uurwerk uit de fabriek van Eijsbouts: een immense wijzerplaat voor de gevel van de Amercentrale in Geertruidenberg. Die vandaag de dag nog steeds geldt als de grootste wijzerplaat ter wereld.

Vriendenkring Snoeyen laat zien hoe een klein familieatelier uit Asten, gesticht in 1872, haar opmars maakte en transformeerde in een indrukwekkende fabriek van formaat. Leveringen aan de Notre Dame in Parijs en de Olympische Spelen in Londen en de vervaardiging van de grootste slingerbel ter wereld in het Tokinosumika Park in Japan: De Koninklijke Eijsbouts Klokkengieterij is een wereldbedrijf.

Juryrapport

Theatrale/muzikale kwaliteit:

Wat erg mooi was en opviel, waar het publiek en jury van konden genieten, was het consequent doorvoeren en volhouden van muziek en beweging. Zoals de muziek op de wagen de leidraad vormde voor de beweging achter de wagen. Schitterende klokken, met uitmuntend mimische bewegingen. Heel mooi gelijk en afgemaakte strakke bewegingen. Het beeld kwam helder en krachtig over. Over de hele wagen viel spel en muziek op als eenheid. Knap gedaan!

Overdracht van het onderwerp:

Groots was de wagen en groots de prestatie de ze verbeeldde, de grootste klok van de wereld. Indrukwekkend was hoe de bewegingen op- en achter de wagen consequent het verhaal verbeeldden. Een helder geheel, een origineel geheel opgebouwd uit bekende elementen. De wagen toonde ruimer het verhaal dan alleen de titel: zandloper, zonnewijzer, smid, rook, gieten, de beiaard, kloklopers en opgehangen klokken. Een mogelijkheid is om eventueel te kiezen voor minder één op één vertaling, om de dubbele laag en de diepgang van een verhaal te kunnen ondersteunen. In andere woorden: net die extra diepgang in je verhaal krijgen. Echt een schitterende, artistieke, open wagen. De wagenbouw was zeer mooi, maar voor het verhaal zien we mogelijkheden tot verbetering, door minder één op één vertalen. Bij de wagen was er in de conceptfase mogelijk ‘nog meer’ uit te halen, om zo de overdracht van het onderwerp te maximaliseren.

Artistiek-technische uitvoering:

Wandelende klokken, de aardbol, draaiende uurwerken, de gelaagdheid in hoogtes van de wagen, de mooie openheid van de wagen. Je keek erdoor heen. Hij was ruimtelijk en dat maakte hem spannend. De beweging was er in alle richtingen en op alle hoogtes. Schitterend uitgevoerde klokken plus de mooie vondst van de hoofddeksels, mooi materiaalgebruik, de grime die vloeiend overging in de klok, gietijzer goed verbeeld, zeer consequent doorgevoerd kleurgebruik en bronswerk. Een totaal bedrijf. Gewoon een hele knappe bouw!

Totale presentatie:

Een ‘wauw’ in de kleine vondsten, zeer gedetailleerd. De opbouw van de wagen in lagen samen met de muziek, die het ritme was voor het spel. Dat was heel bijzonder. De totaliteit van kleur (van de wagen), grime en de beweging van de mensen die materiaal waren geworden, klopte als een bus. Het publiek genoot.

Parade video's: