Brabantsedag historie verbeeld door 333333 herinneringen

Tekst paradegids

Tijdens de Tweede Wereldoorlog is Eindhoven meerdere malen getroffen door bombardementen. De materiële schade daarbij was fors. De Demer werd bijvoorbeeld volledig platgegooid. Meteen na de bevrijding ging men voortvarend aan de slag om de stad weer helemaal op te bouwen. Maar in de jaren 60 ontstond de visie dat Eindhoven de uitstraling van een moderne industriestad moest krijgen. Daardoor werden alsnog een aantal markante gebouwen, zoals het oude Raadhuis, zonder pardon gesloopt

Juryrapport

Algemeen:

Steigers, zweet, geestdrift, getimmer, cement. Een stad in opbouw trekt voorbij. Er wordt gesloopt, er wordt gebouwd, er wordt van alles van gevonden, maar de vooruitgang is als een niet te stoppen stoomwals die het aangezicht van de stad Eindhoven definitief verandert. Doeken met krantenkoppen over de wederopbouw reizen op en dalen neer als de gebouwen van de stad.

Theatrale/muzikale kwaliteit:

Er lijkt gekozen te zijn voor weinig echt acteerwerk. Wel is de geestdrift in de handelingen verbeeld. Een verstandige keuze. Er is genoeg te zien aan deze wagen en ‘theater spelen’ had kunnen afleiden van de grote hoeveelheid beelden die te zien zijn. Die hoeveelheid is overigens een kracht en een zwakte. Het lijkt wel of de makers elk idee en elk nieuwsfeit over de wederopbouw in de wagen verwerkt hebben. Daardoor is de wagen druk en weet het publiek soms niet waar het moet kijken. De muziekkeuze is effectief.

Overdracht van het onderwerp:

Inhoudelijk en qua research piekt dit project boven de anderen uit. De makers zijn duidelijk de archieven in gedoken, waardoor het publiek een panoramische blik krijgt op de geschiedenis van de Eindhovense wederopbouw. De hartstochtelijke bouw- en sloopdrift van de naoorlogse jaren wordt knap verbeeld.

Artistiek-technische uitvoering:

De jury is zeer enthousiast over de prachtig gemaakte doeken. De beweging van de doeken is een mooie metafoor van de zich oprichtende stad. Het lettertype van de krantenberichten is zeer fraai. Het is de enige wagen waarbij de krantenkoppen in de vormgeving verwerkt zijn, waardoor het nieuws en het bericht één worden.

Totale presentatie:

Indrukwekkend project. De onderdelen kloppen met elkaar en alhoewel er soms een overdaad aan handelingen en beelden is te zien, zijn alle aspecten relevant en kloppen ze met elkaar. Doordat er zoveel tegelijkertijd gebeurt, mist er soms wel focus; waar moet het publiek kijken?

Parade video's: