Brabantsedag historie verbeeld door 333333 herinneringen

Tekst paradegids

Parochie Onze Lieve Vrouwe van altijd durende Bijstand

Naar het boek Genesis

In het begin bouwden de mensen een kerk met een toren. Van hun eigen spaargeld hadden ze hem betaald. Ze waren trots op hun kerk. Ze gingen er bidden, trouwden er en werden er begraven. Dat was de eerste tijd.

Maar na vele goede jaren veranderde dat, want hun kinderen gingen niet meer naar de kerk, alleen met Kerst zat hij nog vol. Dat was de tweede tijd.

Toen zei de bisschop: "Dat gebouw staat daar maar, er gaat geen mens meer heen. Wat kost dat allemaal? Gooi die deur op slot en verkoop de boel" Dat deden ze. De derde tijd.

En de koper zei: "Wat een mooi gebouw, het lijkt wel een paleis. Een kinderspeelpaleis maak ik ervan." Dat was de vierde tijd.

Boos dat ze waren, de bouwers van het eerste uur. Ze voerden actie, praatten met de bisschop en schreven in de krant, maar ze verloren hun kerk. Dat was de vijfde tijd.

Het middenschip eruit, een familieschommel erin, zand op de vloer, een speelhoek met limonade. De kinderen, heel veel kinderen, hadden er jarenlang het grootste plezier. Dat was de beste tijd.

Tot de kerk weer werd verkocht, aan Fontys deze keer. Die gooiden hem plat, tot verdriet van alle generaties, en tot de dag van vandaag ligt het terrein nog braak. De zevende tijd.

Juryrapport

Theatrale/muzikale kwaliteit:

Op dit onderdeel scoorde de wagen goed. Het spelplezier droop ervan af. Enthousiasme slaat over en laat het publiek genieten dat wordt verleid om toeschouwend echt deelgenoot te zijn. Het geheel oogde dynamisch en kwam vlot en professioneel over. De muziek was erg goed gekozen bij het geheel. Dit werkte niet alleen versterkend, maar de keuze van de muziek vormde echt een fundament van de wagen en de act. Mensen wisten goed wat ze moesten doen en deden dat ook daadwerkelijk. Plan en uitvoering klopten. Best moeilijk als het ineens stil moet vallen. Deze horde werd knap genomen. Want juist het krachtig scheiden van stilte en lawaai, het onderstrepen van contrasten, maakte dit wagenspel interessant.

Overdracht van het onderwerp:

Overgang van kerk naar disco was sterk. De ommekeer in de maatschappij werd duidelijk gemaakt. Zeker door de laatste wagen, waar de torenspits tussen de rommel en onkruid is beland. Echt een krachtig beeld dat bleef hangen en het netvlies van de toeschouwer tartte. Zodoende houd je vooral de ware bedoeling van de boodschap over. Prima gedaan. Een heel verhaal werd binnen een minuut verteld.

Artistiek-technische uitvoering:

Heldere constructie, goede oplossing van de 3 generaties, zoals die in de wagen stonden. Fraai uitgewerkte bewegende gedeeltes die ook overzichtelijk waren ( anders krijg je het niet over de buhne in 1 minuut).

Totale presentatie:

Er kwam een hele eeuw in 1 minuut voorbij. Knap was dat het schouwspel ineens werd stilgezet. Iedereen deed ook werkelijk mee. Leuke achtergroep die ertoe deed. Kinderen deden het geweldig. Mooi om te zien hoe de kinderen vol overgave, concentratie en talent hun beste beentje voorzetten. Dit belooft veel goeds voor de toekomst.

Parade video's: