Rangschikking
6e prijs
Bekers:
Artistiek/Technisch:3e prijs
Thema/Historie:3e prijs
Tekst paradegids
"Beste koper. Wij verkopen u een DAF 600 variomatic, assembleren de auto waar u bij staat en leveren de wagen af met alle egards die het product verdient. Vervolgens kunt u op weg. Of u nu voor- of achteruit gaat: Hub, laat je rijden! Gegroet Hub van Doorne"
Hub van Doorne is oprichter van de DAF en bedenker van de eerste Nederlandse personenauto voor het grote publiek. Zijn DAF 600 met pienter pookje was in 1958 een van de sensaties van de AutoRAI. Hub liet zich voor zijn aandrijving inspireren door de rubberen aandrijfriemen van de lopende band in zijn fabriek. De DAF 600 reed door zijn bijzondere aandrijving even snel voor- als achteruit en dat zonder iedere keer te schakelen. Dit maakte het de ideale wagen voor de doorsnee burger. In totaal zette DAF meer dan 800.000 DAFjes op de weg. Een Brabantsedag prestatie om trots op te zijn.
Juryrapport
De wagen komt tot leven door het spel. Er was veel aandacht gegeven aan het spel en dat had zeker resultaat. Dat begint al met de missen die het model presenteren en wordt sterker naar het einde toe.
Groot succes zijn zeker de kleine auto’s achter de wagen, divers en met mooie reacties van het publiek. Iedereen geniet van het feest der herkenning. Vormgeving, spel en concept worden aantrekkelijk en elkaar versterkend bij elkaar gebracht.
Het spel achter de wagen werkt sterker dan het spel voor en bij de wagen. Het ideaal is dat het spel overal sterk is en je als het ware meeneemt door de totale presentatie.
De grote wagen is spannend gemaakt, aantrekkelijk is om er doorheen te kunnen kijken maar er gebeurt veel op een kleine ruimte. Niet alle elementen komen tot hun recht. Het groot uitgevoerde logo onttrekt de assemblage enigszins aan het zicht. Het maakt de wagen platter dan waarschijnlijk de bedoeling was. Desondanks is de jury onder de indruk van het mooie concept. Geef deze vormentaal nog veel meer ruimte, dan komt de beoogde visualisatie tot zijn volle recht. Het spiegelen in de onderdelen was een goed werkende keuze in de vormgeving.
Het is een bijzonder verhaal dat een Dafje zo succesvol is geworden. Dit komt zeker tot uiting. Het product waarmee Hub van Doorne bekend is geworden is meer het onderwerp in de visualisatie dan de persoon zelf. De link tussen Hub en de DAF zien we in de bretels als metafoor voor de variomatic. Het was heel mooi geweest als dit nog duidelijker naar voren was gekomen.
Het stationair achteruit lopen van de wagens achteraan verdient een grote pluim. Dit werkt geweldig als concept. Het is moeilijk om dat goed te doen en het is zeer professioneel gedaan. Een groot compliment voor dit spel. Mimisch van hoog niveau, chapeau.