Rangschikking
4e prijs
Bekers:
Overige prijzen: SponsorprijsTekst paradegids
Juryrapport
De Laarstukken zet een mooi sfeerbeeld neer in verschillende bedrijven. Er wordt consequent gespeeld en de muziek heeft een duidelijke en ondersteunende functie. Mooi hoe in de muziek de bedrijvigheid van de fabriek wordt verklankt. Er wordt een goed tijdsbeeld gegeven en het milieu van industriëlen in hun huiskamers is mooi verbeeld. De sigarenfabriek wordt met eenvoudige middelen zeer effectief tot museumzaal getransformeerd. Erg grappig hoe achter op de wagen de sigarenbandjes tot leven worden gebracht
Het verhaal van Van Abbe is goed en helder verbeeld, met een opsomming van aansprekende beelden. De humor is subtiel, dat had wat sterker gemogen. Het ego van Van Abbe krijgt een duidelijke plek, zittend op een stapel kisten terwijl hij geportretteerd wordt. In de kisten die in de tussenact worden verplaatst zouden zowel sigaren als schilderijen kunnen worden rondgereden. Goede vondst om de sigarenfabriek achter de wand van het moderne Van Abbe museum te plaatsen. Het spel is mooi en goed verzorgd. Er gebeurt heel veel en heel gevarieerd.
Het werken met de losse, rijdende ‘huiskamers’ in jaren 30 sfeer is mooi uitgevoerd. Het geeft keer op keer een mooi tijdsbeeld. Zeker grappig is het dat de kunst in die huiskamers contrasteert met wat er uiteindelijk in het museum hangt. Helaas werkt het idee om kamers te koppelen en de achterzijde te gebruiken als museumwand niet altijd goed. Sommige jury leden vinden de uitvoering van de praktische elementen in het museum, zoals camera, uitgangbordjes e.d. niet helemaal geslaagd, andere weer juist passend. De kostumering is goed verzorgd.
De sigaren achter op de wagen vormen een leuk en verrassend slot. Qua uitwerkingsniveau verschillen ze met de strakheid van de rest. Brengt dat Cuba in Brabant?
We zien een mooie, gevarieerde en verzorgde, maar net iets te brave presentatie van de Laarstukken.