Rangschikking
11e prijs
Tekst paradegids
17 september 1629:
Het onneembare fort 's-Hertogenbosch is veroverd! Het beslissende verdrag is getekend en bepaalt dat het Spaanse garnizoen moet vertrekken. Het is het begin van het einde van de Spaanse bezetting! Talloze wagens zullen alle officieren, katholieken, soldaten en hun gezinnen de stad uit leiden.
Kom de aftocht van het grote garnizoen uit het veroverde fort aanschouwen! Ben er op tijd bij, beste mensen. Het kan nu ieder moment gebeuren!
Juryrapport
Theatrale/muzikale kwaliteit:
Het is nog niet vaak gebeurd dat twee wagenbouwgroepen thematisch aan elkaar gekoppeld worden. Na de val van ’s-Hertogenbosch op 11 september 1629 leidden de onderhandelingen tussen Staatse en Spaanse troepen – hier verbeeld met een onderhandelingstafel als tussen- c.q. verbindend element – ertoe dat het Spaanse garnizoen met opgeheven hoofd uit de stad kon vertrekken. Het aankomen van de wagen met opslaande delen van de stadsmuren leverde een indrukwekkend, monumentaal beeld op, dat door de monotone muziek goed ondersteund werd, zeker als de muren neergaan en de mensen in de maat marcherend met fierheid de stad verlaten. Hoewel visueel in eerste instantie zeer aantrekkelijk, kent het geconcentreerde spel weinig variatie, waardoor het uiteindelijk toch weinig spannend blijft.
Overdracht van het onderwerp:
Op een heldere wijze wordt de aftocht – weliswaar eendimensionaal – in beeld gebracht en afleidbaar is dat het verschillende groepen katholieken betrof die vooral de wijk moesten nemen. Aan kleding en attributen is te zien dat het om officieren, soldaten, ruiters, trommelaars, piekeniers, vaandeldragers, religieuzen, vrouwen en kinderen gaat. Het is een vrij letterlijke uitbeelding van de aftocht, maar de dubbelheid van een aftocht met opgeheven hoofd en toch een glansrijke nederlaag komt niet tot uitdrukking. Daar had meer mee gespeeld kunnen worden.
Artistiek-Technische uitvoering:
De wagen is in het vooraanzicht sterk en aantrekkelijk vanwege zijn massaliteit, wat door de oplopende, tribuneachtige opbouw bewerkstelligd wordt. Van opzij komen de figuren wel tot hun recht, hoewel de open stellage met plateaus rommelig oogt door een wirwar van groene steigerbuizen. Er had volgens de jury meer balans mogen zijn tussen de sterke vormgeving aan de voorzijde en de vormgeving van de overige zijden. Van achter kijkt men in een open groen gat, wat zelfs storend werkt.
Totale presentatie:
Het thema is helder in beeld gebracht, maar is zeer gericht op het vooraanzicht. De kleding is met zorg gekozen en de paardjes van de ruiters leveren een aardig detail op. De eerste aanblik is indrukwekkend daarna had er meer visueel te ontdekken mogen zijn.