Rangschikking
4e prijs
Bekers:
Thema/Historie:3e prijs
Overige prijzen: Eervolle vermelding: Koning Willem “ik zal je nog eens uitnodigen”Tekst paradegids
25 augustus 1830:
Stelt u zich voor:
Je organiseert een feestje voor je 58e verjaardag. Je bent koning dus het mag een beetje groots gevierd worden: je laat een opera opvoeren in de schouwburg van Brussel. En iedereen is uitgenodigd!
Maar dan: SURPRISE, SURPRISE! Tijdens de opera zwepen de klanken voor de aria 'Heilige liefde voor het vaderland' de toeschouwers zó op dat er rellen uitbreken. Rellen tégen jouw bewind. Rellen die het begin zijn van een revolutie: de Belgische revolutie.
Het overkwam koning Willem I op 25 augustus 1830. Zij streng Hollands georiënteerde bewind zette kwaad bloed bij het Zuidelijke deel van zijn rijk. Zijn feestje veranderde in een knalfuif die zijn weerga niet kende. En op de afterparty raakte het feestvarken uiteindelijk ook nog eens zijn halve land kwijt. Hieperdepiep hoera, België werd een onafhankelijke staat.
Juryrapport
Theatrale/muzikale kwaliteit:
Als “Wat een Verjaardag” van VK de Rijten voorbij komt, kun je als publiek niet achterover in je stoeltje hangen. Dit wordt veroorzaakt doordat van de eerste tot de laatste speler intens en geconcentreerd gespeeld wordt. Veel spel, hier en daar interactief met het publiek, is goed verstaanbaar. De feestelijkheid komt overtuigend over. De koning aan het einde is een mooi en heel grappig contrast met het feestgeweld ervoor.
Overdracht van het onderwerp:
De compositie is goed doordacht en werkt ook voor de inhoudelijke overdracht heel duidelijk. Een bewegende eerste groep van spelers die het publiek overhaalt om in de feestvreugde te delen naar een in eerste instantie statische tafel met een overzichtelijk verzameling taarten. De betrekkelijke rust wordt verstoord door de openslaande taarten die ook inhoudelijk het feestje veranderen. Nog voor je als kijker goed en wel beseft dat er geen weg meer terug is kijk je tegen de chaos van de barricade wagen aan en snap je dat het feest van een heel andere orde is geworden. En als een soort van drie gedachtenpunten volgt wat haperend de koning zelf. De verschillende sferen vormen een sluitend verhaal dat zichzelf voor een groot deel al daardoor vertelt. Heel effectief verbeeld. Het verschijnen van steeds meer rood-geel-zwarte elementen verbeeldt de kanteling van het feest en de chaos van stoelen, gecombineerd met ballonnen en vlaggetjes, cadeaus en taarten vertelt in een beeld een totaal verhaal.
Artistiek-Technische uitvoering:
De ballonkostuums vallen meteen op door origineel materiaaltoepassing, een wonderlijke verschijning, en de inhoudelijke voorspelling (van een bedenkelijk feestje) die ze subtiel lijken aan te geven. Alhoewel de openslaande taarten alle gevaren van clichébeelden in zich dragen is de presentatie krachtig door de prima vormgeving. Mooie afwerking. De compositie van de groepen is heel afwisselend (losse mensen, laag gehouden tafelwagen, de enorme barricade van stoelen en als slot de mokkende koning er hobbelend achteraan). Het contrast tussen feest en zooi is duidelijk. Ook het verschil in kleurgebruik tussen de wagens daarbij is effectief toegepast. De barricadewagen is op zich duidelijk en functioneel binnen het verhaal, maar heeft door de grootte ook wel ruimte om meer afwisseling binnen de vorm te laten zien. Daardoor wordt het nog spannender en avontuurlijker om naar te kijken. Belgische elementen in de voorhoede halen de “verrassing” een beetje weg. Technisch spektakel blijft uit wat hier niet perse negatief is, want het blijkt hier gewoon niet nodig om impact te realiseren. Het publiek wordt vanaf het begin meegenomen in het verhaal en realiseert zich de eigen stoel pas weer als de koning voorbij is.
Totale presentatie:
Groot compliment en veel respect voor de energie ( van werk en spel / inzet ) rondom deze wagen.