Rangschikking
5e prijs
Bekers:
Pers:1e prijs
Overige prijzen: SponsorprijsTekst paradegids
18 februari 1915:
Als de oorlog komt,
En als ik dan moet schuilen,
Mag ik dan bij jou?
Als er een clubje komt,
Waar ik niet bij wil horen,
Mag ik dan bij jou?
Mag ik dan bij je schuilen,
Als het nergens anders kan?
En als ik dan moet huilen,
Droog jij m'n tranen dan?
Want als ik bij jou mag,
Mag jij altijd bij mij.
Kom wanneer je wil,
Ik hou een kamer voor je vrij.
Vluchten is helaas van alle dagen. Door de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog sloegen ruim honderd jaar geleden 1 miljoen Belgen op de vlucht naar ons land. Ruim zesduizend van deze vluchtelingen streken neer op de heide in Uden, waar zij met hulp van diverse instanties hun eigen oord schiepen. Natuurlijk was er in het begin tegenstand. Zoals ook nu het geval is. "Toch niet in ònze achtertuin?!" was en is een veel gehoorde kreet. Maar uiteindelijk ontstond door saamhorigheid, hard werken & orde een zelfvoorzienend 'dorp' van trotse Belgen, dat zelfs door de sceptische Nederlanders werd gewaardeerd. Oordeel daarom niet direct, een mening is snel gevormd. Want je zult zelf maar moeten vluchten! Mag ik dan bij jou?
Juryrapport
Theatrale/muzikale kwaliteit:
De massaliteit van de totale presentatie was erg indrukwekkend en de figuratie was prima. Ook in stilstand van de wagen was sprake van consequent doorgevoerd ‘stil spel’. In eerste instantie was niet zo duidelijk waarom de toren neergehaald werd, totdat helder werd dat het de weerstand van voor en tegens van het vluchtelingenoord - het getouwtrek tussen voor- en tegenstanders van de komst van de vluchtelingen - verbeeldde. Het idee van de foto’s in de lijsten was een goede vondst om zo de verschillende facetten van de leefgemeenschap in het kamp aan bod te laten komen. De diverse elementen uit het verhaal waren historische gefundeerd. Het totaalbeeld was soms wat rommelig, terwijl de elementen los goed verbeeld waren. Er kan gesproken worden van een fragmentarisch beeld.
Overdracht van het onderwerp:
Het onderwerp legde een link naar de vluchtelingenproblematiek van nu en in die zin was er sprake van een heldere overdracht met een zekere dubbel laag. Het onderwerp en de verbeelding daarvan, ondersteund door de muziek (die misschien wel enigszins als obligaat werd ervaren, maar wel goed werkte) resulteerde in een fraaie melodramatische presentatie. Het feit dat de link werd gelegd naar een actueel onderwerp werd als erg positief ervaren. De presentatie nodigt uit om je te verdiepen in de historie van de vluchtelingenproblematiek vanaf de Eerste Wereldoorlog. En het feit dat dit geconstateerd werd, maakt de presentatie cq vertolking van het onderwerp goed gelukt is.
Artistiek-Technische uitvoering:
De wagen was mooi uitgevoerd en afgewerkt, met een mooie en over de gehele wagen goed afgewogen bewegingstechniek. De telefoonpalen met de porseleinen kommetjes refereren aan het terrein waar het vluchtelingenoord was gevestigd. Alles was prachtig uitgevoerd en afgewerkt. De beweging van het touwtrekkers, via de toren, naar de achterwagen in combinatie met het vluchtelingenoord leverde een mooi beeld op.
Totale presentatie:
Al bij al kan gesproken van een zeer emotionerend beeld, waar de muziek een terdege bijdrage aan leverde. Er was veel te zien.