1/87
Rangschikking
8e prijs
Tekst paradegids
14 november 1822:
Tijdens zijn verblijf in Engeland had Willem van Oranje geleerd hoe waardevol het transport van goederen via het water kon zijn. Nadat hij was aangesteld als Koning Willem I, begon hij al snel met een groot aantal publieke werken zoals het aanleggen van meerdere kanalen. In de volksmond kreeg hij dan ook al snel de bijnaam "de Kanalenkoning".
Oorspronkelijk was de bevolking niet onmiddelijk overtuigd van Willem's gelijk en zijn plannen konden op veel weerstand rekenen. Tijdens het uittekenen van de routes werden gemakkelijke rechte lijnen uitgezet zonder rekening te houden met de eigenaren van de grond. Pas na voltooiing van de kanalen begon de bevolking in te zien wat voor een belangrijke rol de kanalen zouden spelen in het toenemen van de welvaart voor iedereen.
Hoewel het niet onmiddelijk logisch leek heeft Koning Willem I gelijk gekregen; "Door te dalen, zullen wij stijgen!"
Juryrapport
Theatrale/muzikale kwaliteit:
Om een museumpoort met bijbehorende figuratie als inleiding op het verhaal c.q. de gebeurtenissen neer te zetten werkt sterk. De bezoeker wordt op deze wijze speels ingelicht en kan van het (historische) spel gaan genieten. De trage, in positieve zin, wat karige opbouw met goed overtuigend acteerwerk door de boeren in protest, is voelbaar dreigend en creëert een gespannen sfeer. De daaropvolgende zeer geconcentreerde piketzetters zijn een goede inleiding op het echte, grote werk. Het aan de bezoeker voorbij trekkende verhaal komt zo zonder enige ruis binnen, juist door de aandacht op deze eenvoudige attributen te richten.
Overdracht van het onderwerp:
Het verhaal is zeer sterk vertaald in beeld dat doordrenkt is van symboliek. De afstand van de appelmeisjes naar de hofdames en heren geeft de kijker tijd om te bezinnen en denken over zo’n proces van verandering en vernieuwing. De vrolijk opdoemende muziek helpt de wagen achter je te laten. De kleurige pracht en praal zijnde hofdames en heren doen als groep wat onwennig en verdwaald aan en ogen als geheel wat rommelig. De aftopping met het vaartuig vol rijkdom en een tevreden heerser stemt vrolijk, iedereen blij: Eind goed al goed. Maar waar is de uitgang van het museum?
Artistiek-Technische uitvoering:
De grote wagen is een prachtige vertaling van het immense werk dat geleverd is. De wagen, vol details en erg sterk materiaal- en kleurgebruik, werkt overrompeld en zuigt de kijker als het ware het arbeidersproces in. Een aantekening daarbij is dat de grote stalen frames van de wipwap constructies met vaten daaraan meer doen verwachten dan ze waarmaken. Dit leidt eerder af dan dat het versterkt. De naar de top lopende band brengt weliswaar weinig voort maar brengt wel beweging in de operatie en maakt nieuwsgierig naar de afloop. De vruchten kunnen worden geplukt en in de verte doemt vrolijke muziek op, helder en sterk.
Totale presentatie:
De wagen is erg mooi in balans zoals ook de gehele presentatie van begin tot eind.