Rangschikking
1e prijs
Bekers:
Publiek:1e prijs
Overige prijzen: Eervolle vermelding: bibberend meisje op dak bij de watersnoodrampTekst paradegids
30 december 1880:
Door het aanhoudende hoge water in de Maas zakt tijdens de eerste uren van een ijskoude 30 december 1880 de Heidijk in Vlijmen in. De watervloed stort zich op Nieuwkuijk, waar het water tot 3 meter stijgt. Mensen worden massaal geëvacueerd. Sommige inwoners beleven zeer angstige uren op zolder of dak voordat hulp hen kan bereiken. Anderen kunnen sneller vluchten, maar iedereen moet met veel verdriet huis en haard verlaten.
Twee personen verdrinken: één jong kind en één oudere vrouw. Ook ruim 400 dieren worden verzwolgen door het wassende water.
Als het water zakt is de ramp nog niet voorbij. Door aanhoudende kou en en voedseltekort overlijden later meer mensen. 41 huizen spoelen totaal weg en 68 huizen zijn ernstig beschadigd. Nieuwkuijk blijft ontredderd achter en de watersnoodramp laat diepe sporen achter. Tot op de dag van vandaag brengt deze datum veel emoties naar boven.
Juryrapport
Algemeen:
Een samengaan van idee, vormgeving, beweging, spel en geluid in een prachtige balans is wat deze groep het publiek laat zien. Een poëtisch geheel, maar bovenal met het resultaat dat het B,Z&T gelukt is om binnen enkele seconden een gevoel over te brengen die je adem doet stokken. Het publiek werd er zichtbaar door geraakt en stil van. Dit is wat het blijkbaar zijn kan. Binnen luttele seconden bij het voorbij trekken, op een dusdanig heldere manier een verhaal vertellen dat je raakt. Hoe mooi en indrukwekkend het ook is, het is allemaal ondergeschikt als het je lukt om het publiek qua gevoel mee te nemen in deze ervaring. En dat lukt alleen als overdracht, spel en vormgeving elkaar ondersteunen en versterken. Dat was hier optimaal het geval. Het enigszins traditionele en realistische uiterlijk van het geheel viel de jury op, maar de kracht van het geheel overtrof alle verwachtingen.
Theatrale/muzikale kwaliteit:
Prachtig ingetogen spel van verlies, angst en verdriet in elk detail. Spelers maken het een geheel door zichtbaar contact met elkaar te maken, en ze laten grote emoties zien, zonder dat het over de top is. Het laat zich zien als een epos, een filmisch beeld. Sterk waren de laatste man met de verdronken koe, het meisje met knuffel die in paniek angstig zat te beven bovenop de wagen en dit consequent vol wist te houden, de vrouw in het raam en de jongen in de boom. Ze sprongen eruit naast iedereen die volledig is hun rol waren en bleven.
Overdracht van het onderwerp:
Recht voor zijn raap. Stereotype. Heel duidelijk. Geen dubbele bodem, maar enorm goed getroffen. De armoede, emotie en ontreddering van mensen die alles kwijt zijn kwamen zeer sterk over. En in die zin ook tijdloos.
Artistiek-Technische uitvoering:
Heel mooi van proportie, kleur en decoratie in elk detail. Zowel in de opbouw van de wagens als de kostuums en kap en grime. Super uitgewerkt. Bij de voorschouw waar het water werd toegevoegd, was al duidelijk dat er niets over het hoofd werd gezien. Elk detail had het oog van de bouwers. Er was zoveel te zien, en het was allemaal interessant. Het kantelende dak en de boom waren spectaculair om te zien, in een schitterende filmische realiteit.
Totale presentatie:
Het gevaar zat hem in het feit dat het thema behoorlijk traditioneel was uitgebeeld. De perfecte uitvoering van alle elementen en in elk detail, waarin niets teveel was en alles blijvend interessant om naar te kijken was echter zo ontzettend goed gedaan, dat de jury deze wagen uitriep tot algemeen winnaar.