1/66
Rangschikking
6e prijs
Bekers:
Thema/Historie:3e prijs
Tekst paradegids
Kun jij het je voorstellen? Een leven in de spotlights. Altijd en overal. Uitverkocht zalen. Alle ogen op jou gericht. Op de leeftijd van slechts twee jaar oud en met de diagnose geproportioneerde dwerggroei.
Een gigantisch succes noemden ze het destijds. Maar door de bril van vandaag is het eerder tragisch. Schrijnend zelfs misschien. Want denk er in stilte gerust nog eens over na: Slechts twee jaar oud als je voor het eerst - gedwongen - het podium betreedt als 'rariteit'. Slechts zestien jaar oud als het doek voorgoed voor je valt. In het piepkleine kistje ligt een jeugd ontsloten die er eigenlijk nooit was...
Dames en Heren. Mogen wij, bij wijze van laatste eer, een oorverdovend applaus voor ons Paulientje.
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
Een ontroerende rouwstoet achter een historische foto: het thema is meteen duidelijk. Een groot eerbetoon van het kermisvolk uit de wereld van het variété aan het kleine ongelukkige meisje. De discrepantie tussen de exploitatie van mensen met een beperking en het liefdevolle afscheid. Ook de tegenstelling bij de kleurrijke artiesten met hun zwarte rouw bij een klein kistje is sterk neergezet. De uitwerking in speeldoosjes is mooi gedaan. Kippenvel. Daarmee ook wel veel van hetzelfde: rouw en verdriet, geen andere emoties. De exploitatie is niet verder uitgewerkt naar de actualiteit; wellicht had dat het nog schrijnender gemaakt
Theatrale en muzikale kwaliteit:
De massale tragiek van de circusartiesten als rouwstoet maakt indruk, maar is ook wat melodramatisch. Dat past wel in het variété, maar is het circusvolk in rouw alleen depressief en verslagen? Het muziekje dat je door merg en been gaat doet er nog een schepje bovenop. Voor de uitbeelding van Paulientje is gekozen voor silhouetten in elke situatie. De groep is niet in de valkuil getrapt om haar live op te voeren.
Artistiek-technische uitvoering:
Met de eerste loper op stelten ontstaat er over het hele beeld een mooie golf van hoog, laag, hoog. Dat past mooi in het stemmige, ingetogen beeld. Net als terughouden maar duidelijk gebruik van grime en kleur. Er ontstaat geen ruis. De olifant heeft mooie verhoudingen; de silhouetten van het meisje zijn confronterend. Het neerzetten van Antwerpen, Parijs, Berlijn, New York als speeldozen is een originele vondst. Het geheel brengt het gevoel over van stilstaande mensen in een bewegende omgeving. Enkele draaien net iets te snel voor het dramatisch effect. De onderstellen zijn erg gelijkmatig en strak en missen een ziel; dat is minder interessant om naar te kijken.