1/33
Rangschikking
2e prijs
Bekers:
Spel:1e prijs
Artistiek/Technisch:1e prijs
Thema/Historie:2e prijs
Tekst paradegids
Het dorp zou zijn eigenaardige naam danken aan de monniken die in de 8ste eeuw het Christendom komen verspreiden. Zij treffen daar een spreekwoordelijke Babylonische barbaarsheid aan. Een chaotische nederzetting door palen gedragen in het natte land, voor de monniken een onheilig oord. Zij willen het onbegrijpbare volk de kerkelijke wijze leren met de taal van het heilige boek. Maar de dorpelingen volgen hun eigen gebruik. Nieuwsgierig doen zij hun best om de vreemde woorden van die stijve heren te begrijpen, maar wat ze nu echt bedoelen...?
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
De opening met een mechanisch voortbewogen bouwsel is een prachtige introductie op de centrale wagen, met huisjes op poten boven het broek, die schots en scheef qua sfeer en in details aan de onwezenlijke wereld van Jeroen Bosch doet denken. Rondom is iedereen in zijn eigen cocon bezig en probeert de Latijnse tekst van in het zwart lopende monniken te begrijpen. Het overkoepelend verhaal van spraakverwarring kon best nog iets duidelijker aangezet worden, maar het thema komt helemaal over. Het absurdistische beeld wordt door de ketelmuziek goed ondersteund. Het handmatig de wagen laten voortbewegen was een hele goede vondst. Het maakte dat volkje tot eigenwijze pioniers die zelf wel bepalen hoe ze leven en waar ze heen gaan. Er had nog de slag gemaakt kunnen worden naar onverstaanbare dialecten en de vreemdheidervaring van nieuwkomers. Zo'n dubbele laag was extra mooi geweest.
Theatrale en muzikale kwaliteit:
De jury is zeer enthousiast over de muzikaliteit, die voor een deel uit de aandrijving voortkomt. Het fysieke trekken wordt zeer overtuigend en krachtig gespeeld. Bij deze act wordt door de spelers echt een verhaal verteld! Diverse kleine juweeltjes trekken de aandacht, zoals het meisje in de gestreepte pyjama, de prachtige stoïcijnse pater en de lettervretende reus. Zeer mooie wagen vol kleine decortjes. Deze taferelen en goed individueel spel vormen samen een overweldigend tableau. De Babylonische spraakverwarring spat er van af. Nu nog de extrapolatie naar onbegrip tussen verschillende culturen.
Artistiek-technische uitvoering:
Dit spektakel blinkt uit in sterk materiaalgebruik. Er is zo veel te zien, zo veel details. Dat begint al vooraan met de krakkemikkige vooruitgang en wordt doorgezet in de transparante, ogenschijnlijk lichte constructie. De compositie van alle kamertjes met hun eigen verhaal en veel details maakt het geheel interessant om naar te blijven kijken. De voortbeweging op spierkracht is sympathiek en draagt bij aan het gevoel dat communicatie niet soepel loopt. De wagen is mooi in al zijn uitstraling, kleur, dynamiek en compositie. Een geweldig samenhangend totaalbeeld.