1/33
Rangschikking
3e prijs
Bekers:
Spel:2e prijs
Artistiek/Technisch:3e prijs
Tekst paradegids
Graafwerkzaamheden te Diessen staan op het punt de resten van een eeuwenoude, Romeinse beschaving te onthullen. Lang geleden, toen Diessen nog Deusone heette, zou de Romeinse keizer Postumus daar een heiligdom hebben opgericht voor de Hercules van Deusone. Een glimp is al op te vangen van het heiligdom dat zich in de diepe ondergrond schuilhoudt, maar dan... De grond begint te trillen, de aarde scheurt open, een oerkracht stuwt zich naar buiten! Verleden en heden zijn niet meer van elkaar te onderscheiden...
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
Deze groep durft het aan om archeologie en het verre verleden uit te beelden. Compliment voor de themakeuze. De wagen en de presentatie maken in een klap duidelijk waar het over gaat. Er wordt beeldend verteld hoe het verre verleden doorbreekt in het heden. De gevaarlijke act met de mini- shovel zou verboden moeten zijn, maar geeft wel een verrassend goed beeld van de schrikreactie die over de hele presentatie te zien is, en brengt tevens wat humor in de sinistere, mystieke sfeer. De gelaagdheid waaruit Hercules naar boven komt onthult oude verdwenen culturen. Naast de bouwvakkers was er ook wel plaats geweest voor een Indiana Jones.
Theatrale en muzikale kwaliteit:
De aardbeving komt goed uit de verf met het graafmachientje en de 'shakende' werkers die dan simultaan neervallen. De godheid rijst spectaculair op uit de grond en de mensheid uit het verleden kijkt het publiek dreigend aan. De schakering van de tinten de diepte in, zowel van aardlagen als kostuums, is een creatieve vondst. Bij 'opgraven' gaan de kappen af en komen oude beelden tevoorschijn. Een emotiewissel en daarbij de cape weer omslaan is een goede opvolger. Dit spel mist helaas een strakke regie. Muziek, grime, spel en diep gerommel werkt sterk samen voor een optimaal effect. De verbinding tussen voor- en achterkant haperde: het begint spectaculair en gaat een beetje als een nachtkaars uit. En de overal zichtbare waterflesjes doorbreken de magische sfeer ...
Artistiek-technische uitvoering:
De verhoudingen en het totaalbeeld zijn prima. Het oprijzen van Hercules is groots en belangrijk. Daarom had er ook wat meer kunnen worden geïnvesteerd in grotere bewegingen in de zij- en achterkant. Hercules is goed in verhouding; mos en steen zijn goed ingezet. De oranje bouwvakkers contrasteren mooi met de aardse tinten. De abstract-grafische getrapte opbouw van de wagen wordt goed gebruikt met personen en kleding. Geslaagde inzet van geluid dat een trilling doet voelen en toch niet overdreven hard klinkt. De zijkant van de wagen is wat rafelig afgewerkt, dat is jammer.