1/38
Rangschikking
11e prijs
Bekers:
Overige prijzen: Eervolle vermelding: Meisje met het doodshoofdTekst paradegids
Moordliedjes waren liedjes over (verzonnen) moorden, vaak met gruwelijke en wrede details. Ze werden door straatzangers tot begin twintigste eeuw gezongen. De moord van Raamsdonk is geschreven als parodie op het genre en is uitgegroeid tot waarschijnlijk het bekendste en zeker het meest uitgebreide voorbeeld. Oudere mensen zullen zich dit lied nog wel kunnen herinneren, maar ook de jeugd zingt nog steeds liedjes die van dit lied zijn afgeleid. Het heeft waarschijnlijk ruim 130 coupletten met telkenmale een andere gruwelijke moord als onderwerp... Het zijn begin 1900 'klap- en elastiekliedjes' geworden met teksten als:
Ja Antoinette die schone maagd
Werd in de lengte doorgezaagd
Het zusje van een jaar of zeven
Werd op het aanrecht fijngewreven
De oudste dochter bijna bruid
Zwom in haar bloed de kamer uit
De man werd in zijn bed gesmoord
Met een meterslang gordijnenkoord...
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
Juist door het heel simpel te houden en bijna alles letterlijk te nemen lukt het om een lang liedje om te zetten in een paradewagen. Daardoor wordt het een vrolijke, komische wagen. De viool en de toonladders leveren een mooi beeld op, maar daarin wordt het thema niet zo duidelijk. Uiteraard wel door de combinatie van spelende kinderen, doodshoofden en de meegedragen liedtekst. Vanuit de moordwapenroulette ontstaat een prachtige interactie met het publiek. Kansen zitten in het verder uitwerken van misdaad als vermaak en entertainment. Denk aan Opsporing Verzocht en Peter R. de Vries.
Theatrale en muzikale kwaliteit:
Het thema is in feite niet specifiek voor een Brabantse locatie, maar wel effectief. Het publiek wordt uitgedaagd tot meezingen, dat werkt goed. Ook het uithalen met de moordwapens naar de toeschouwers is prettig energiek. Kostuums en decor sluiten mooi op elkaar aan. De tooien zijn prachtig; de mutsen kun je ook zien als zeisen van de dood. Het liedje werkt geestig, jammer dat het bij het naderen nog niet goed overkomt. De violiste op de wagen komt goed tot haar recht. Spel en beweging zijn minder verrassend.
Artistiek-technische uitvoering:
De viool voorop is prachtig en goed in verhouding, kleur en glimmende afwerking van het oppervlak. Het gedoe met de strijkstok doet afbreuk: beter geen beweging dan een beweging die niet klopt. Muzieknoten op toonladders is erg origineel gevonden. Goed uitgevoerd ook in transparantie, kleur en verhouding. De moordwapens en bewijsstukken hebben allemaal dezelfde kleur rood. Verschillende nuances rood had meer diepte, detail en gelaagdheid kunnen laten zien.