Rangschikking
15e prijs
Tekst paradegids
1581. Breda wordt door de Spanjaarden veroverd. Er wordt een list verzonnen om Breda terug te veroveren. Een list geïnspireerd op het paard van Troje. Schipper Adriaen van Bergen vervoerde vaak turf naar het kasteel van Breda. Omdat hij er regelmatig kwam, werd zijn schip niet meer gecontroleerd. Hij was betrouwbaar toch? De schipper stelde voor om het leger van Prins Maurits in zijn schip te verstoppen. De Spanjaarden werden totaal verrast door dit bedrog en zo werd Breda heroverd! Het paard van Troje of de list van het turfschip iets van vroeger? Wanneer heb jij voor het laatst mail van je bank, de NS, Netflix of van een ander bedrijf gehad die echt wel betrouwbaar leek? Maar als je goed naar de afzender keek, leek het toch eerder een vorm van bedrog... Phishing is de list van het heden.
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
Mooie wagen met een onduidelijk verhaal, althans geen verbinding met turf of een lokaal gevoel van Breda. De nadruk ligt op de listigheid in het heden. Vooraf een zee met visjes die post rondbrengen en onderduiken. Dan de metamorfose van vredige vissers in hun bootjes, via een beschermende paraplu (antivirus?) naar een sfeer van dreiging en verval. De bootjes, vissers, jagers en het kleurrijke, visuele spel zijn zeker aantrekkelijk, maar het blijft allemaal cryptisch. Veel herhaling en weinig diepgang. In dit beeld had de wereldwijde actualiteit van digitale infiltratie als vorm van oorlogvoering wat steviger kunnen worden uitgewerkt.
Theatrale en muzikale kwaliteit:
We zien prachtige ronde bewegingen van de voorhoede in blauwe gewaden. En er zijn aardige elementen in het geluid zoals 'you got mail' en de soundtrack. De verbeelding van phishing mail is geestig maar wel wat ver gezocht. Naarmate de metafoor verder wordt uitgekauwd verliest deze aan kracht. De overschakeling van vissen naar een militaire invasie ziet er energiek uit, het zichtbaar verkleden achter de paraplu's was klungelig.
Artistiek-technische uitvoering:
Ondanks de kritiekpunten zien we hier wel een origineel ontwerp. De golvende waterkapsels van de groep vooraan zijn heel mooi. Dat lijnen- en kleurgebruik had wel doorgetrokken mogen worden in het doek en het water. Grappig wel, die visjes onder moeders vleugels. De vissers in gele oliejassen komen daarna confronterend dichtbij, dat roept wat spanning op. Het bruine gevaarte van 'gestapelde' bootjes maakt het dreigender, maar is niet zo'n interessant beeld om naar te kijken. De triomfantelijk bewegende hengeltjes en dobbertjes zijn dan een frivole tegenhanger van het zware beeld.