Rangschikking
4e prijs
Bekers:
Artistiek/Technisch:2e prijs
Tekst paradegids
Eind 19de eeuw heerste er een landbouwcrisis in het Brabantse land. De woekeraars uit die tijd bedreigden de boerenstand in zijn bestaan. In Geldrop wist Pater van den Elsen medestanders te vinden voor het oprichten van de eerste Nederlandse spaar- en voorschotbank voor boeren. Een coƶperatie die dienstbaar was aan de samenleving, ter bevordering van spaarzaamheid, arbeidzaamheid en matigheid. Samen met statenlid Vincent van den Heuvel omschreef Van den Elsen het wezen en nut van de boerenleenbank, vastgelegd op 14 juni 1896. Om te profiteren van een provinciale subsidie van 150 gulden vormde de Geldropse bank zich 8 augustus 1897 om tot de eerste Boerenleenbank. Bij de Boerenleenbank konden de boeren geld lenen om te investeren in paarden en werktuigen. Het kleine geld ging rollen, de geldstroom kwam op gang... De welstand verbeterde door de hardwerkende boeren. Uiteindelijk profiteerden de boeren, de middenstand en de rijken van de Boerenleenbank.
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
Een duidelijk verteld verhaal: van boerenarmoede via coƶperatie naar welvaart. Het ingenieus geconstrueerde paard en de dorsmachine roepen samen met kledingstijl en kleurgebruik een adequaat beeld op van de boerenwereld. Het paard verwijst mooi naar de opkomst van de industrie?le revolutie. De stijging van de welvaart die aan het slot wordt weergegeven is niet goed te volgen. Er is nog wel ruimte voor een verdieping in de bankencrisis of de intensieve landbouw.
Theatrale en muzikale kwaliteit:
Vooraan is de armoede van het gezin mooi verbeeld en is er een geestige dialoog in plat Brabants. Het paard is opvallend mooi gemaakt en de tot geldfabriek getransformeerde dorsmachine zorgt voor voldoende dynamiek. Er is veel te zien in het beeld. Doordat alles in hetzelfde ritme gebeurt wordt de act wat eenkleurig.
Artistiek-technische uitvoering:
De uitvoering is fantastisch goed gedaan. Transparant gebruik van materialen en constructies levert een schitterend driedimensionaal beeld op dat van alle kanten interessant is. Als toeschouwer voel je door klank en kleur dat het graan ook het geld kan zijn. Aansprekende details zoals rinkelende kettingen en munten, strootje in de mond, hoe het paard voorzichtig met geld wordt gevoerd, het zit artistiek goed in elkaar.