Rangschikking
7e prijs
Bekers:
Overige prijzen: SponsorprijsTekst paradegids
Beste bezoeker, wij vragen u te vertrekken. Neem alleen papieren en geld mee. Verder een deken, eten voor een dag of twee-drie. Pak een kar, fiets of kinderwagen. Doe de deur op slot, reis zo licht mogelijk! Waarnaartoe? Dat zullen we u vertellen, maar het is ver, erg ver. Hoe u er komt, dat wordt u gewezen. Maar pak snel in, heel snel! Hier bent u uw leven niet zeker! Wegwezen hier. Vlucht uit Breda!
Dat gebeurde ruim 55.000 Bredanaars, nu bijna 80 jaar geleden. Rotterdam was door de Duitsers platgebombardeerd; Breda zou snel volgen.
Zondag 12 mei 1940, Eerste Pinksterdag, Moederdag. Op last van burgemeester Van der Slobbe werd massaal geƫvacueerd, wat heel snel vluchten zou worden. Vluchten voor het vijandelijk vuur waar men in terecht kwam. Duikend in greppels en sloten. Dekking zoekend tegen de bominslagen van de Duitse Stuka's.
En in Breda? Daar viel geen bom; er werd geen schot gelost. De twijfel blijft bestaan. Bij het monument 'De Vlucht' vraagt men zich nog jaarlijks af: was vluchten wel nodig?
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
Deze vlucht is relatief onbekend in de verhalen over de oorlog. De stoet geeft een realistisch beeld van de voortdurende dreiging van luchtaanvallen. Er is veel energie gestoken in het naspelen van de angstige tocht. Doeltreffend verbeeld en knap geacteerd, maar een verbeeldingsrijke slag eroverheen ontbreekt. Wat was het dilemma van de burgemeester, die zo te zien twijfelend en onzeker voorop gaat? Kun je een verbinding maken met moderne vluchtelingen, overal op de wereld, die van een onzeker 'thuis'; voortdurend bedreigd op weg zijn?
Theatrale en muzikale kwaliteit:
De ellende en de onzekerheid straalt van de gezichten. De angst is voelbaar, dat komt zeker ook door het gedrag van de kinderen. Het spel van bukken en wegduiken voor overvliegende bommenwerpers is overtuigend. Er gebeurt heel veel op de wagen. Met gebruik van grime had het tijdsbeeld wellicht nog treffender neergezet kunnen worden. De aanloop naar en uitvoering van het slotbeeld, het vluchtmonument, is een juweeltje op zich.
Artistiek-technische uitvoering:
Goed materiaalgebruik, passend bij de tijd en de situatie, en een mooie detaillering over het geheel, o.a. simpele oude wegwijzers van de ANWB. Sober maar realistisch, met het gevoel echt op weg te zijn zonder goede dekking tegen aanvallen over land en (vooral) door de lucht. Het geluid wordt goed ingezet, overdonderend en vol impact, mede door het stereo effect ervan over de scene heen. De explosies zijn prachtig, het zijn er ook niet te veel. Het voortduwen van de wagens past perfect in vluchtpatroon. Mooi overigens hoe de constructie van de wagen deels verhuld wordt door fietsen aan de zijkant te zetten.