Rangschikking
11e prijs
Bekers:
Overige prijzen: Eervolle vermelding: Man op de duikplank op de wagen Eervolle vermelding: Klein jongetje, erg overtuigende chauffeurTekst paradegids
‘The Archduke Leopold Wilhelm in his Painting Gallery in Brussels’ - David Teniers (Antwerpen, 15 december 1610)
Leopold Wilhelm spendeerde enorme bedragen aan kunst. Leopold was nogal trots op zijn collectie. En deze moest natuurlijk getoond worden aan de buitenwereld. in de 17e eeuw was er geen beter kanaal om zich te uiten dan door zichzelf temidden van zijn collectie te laten vereeuwigen via een schilderij.
Maar wat nou als onze Leopold in de 21ste eeuw had geleefd? Hoe zou hij zich dan uiten? Van pronken op schilderijen naar het pronken op social media. Hallo, mijn naam is Leopold... #LikeMe!
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
‘Zelfverheerlijking, pronken en zich bijzonder voelen’ is van alle tijden. Dat is de boodschap die wordt uitgedragen. De vertaling van de zeventiende-eeuwse, aartshertogelijke schilderijengalerie door Teniers naar een hedendaags beeld van sociale media is een rake vondst. De menselijke behoefte is van alle tijden, de uitingsvormen veranderen met de tijd. Oude en moderne tijden zijn beide herkenbaar verbeeld in vorm, kleur en spel. Leopold is gestold in de tijd doordat hij steeds hetzelfde herkenbare uiterlijk heeft. Soms komen we ogen te kort door de verschillende voorstellingen in verschillende kaders: er gebeurt wel erg veel waardoor de boodschap per mini-voorstelling minder over komt. Wat of wie de kijker precies in deze overdaad moet ‘liken’ met de uitgedeelde vlaggetjes (leuke actie) is een spiegel van de werkelijkheid.
Theatrale en muzikale kwaliteit:
De eerste groep lijkt niet helemaal in het spel te komen. Waarom zijn het twee groepen en niet één? Dat had het spel misschien wat sterker kunnen maken. De dirigent is leuk, het jongetje in de limo ook. En natuurlijk niet te vergeten: de man in het gestreepte pak op de duikplank. De spanning stijgt; valt hij eraf of niet? Er zit een hele goede opbouw in het spel. Geluiden van sociale media ondersteunen de boodschap. Het lied ‘het is moeilijk bescheiden te blijven’ is toepasselijk maar ook voor de hand liggend. De voorstelling is verzorgd uitgevoerd en decorvormen zijn goed geïntegreerd in spel.
Artistiek-technische uitvoering:
In de eerste loopgroep komen borden samen die een portret vormen. De hoofden/portretten gelijken goed door een simpele ingreep. De telefoons zijn modern vormgegeven en origineel uitgewerkt. De invulling van de iphones met scenes in knallende kleuren zoals bijvoorbeeld de visser met vissenkop trekken het oog, maar was niet overal doorgezet bijv. aan de achterzijde van de wagen. De auto is lekker schreeuwerig, visualiseert het zelfgemaakte sterrendom, al had deze iets meer details mogen hebben en het spel had dynamischer gekund. Het telefoonhoesje als kader om de auto is een sterk beeldend element, dat helaas wel wat rommelig is gebouwd. De achterkant van de wagen lijkt open te kunnen maar blijft gesloten. De choreografie is lekker beweeglijk, niet veel groepen hebben dat. De samenhang tussen de kopgroep, wagen met Rolls Royce en de slotloopgroep kan een volgende keer winnen aan samenhang.