Rangschikking
1e prijs
Bekers:
Pers:1e prijs
Publiek:1e prijs
Overige prijzen: Winnaar ParelprijsTekst paradegids
‘Kleine man met groot speelgoed’
- Jan Cobbaert (Heverlee / Leuven, 24 juni 1909)
Wat als je als kind alles kan maken en onbeperkt kan reizen? Waar kom je dan terecht, en hoe? In de fantasie van een kind kennen mogelijkheden geen grenzen.
De zoon van Jan Cobbaert (1909-1995) overleed op achtjarige leeftijd. Om hem niet volledig te verliezen, begon Cobbaert in zijn schilderijen het onbevangene van een kind te benaderen en zo een connectie te zoeken met het kinderlijke fantaseren van zijn zoon. Dit resulteerde in kleurrijke taferelen vol speelgoed en fantasierijke wezens.
Het vrolijke, spontane gebruik van vorm en kleur stond in groot contrast met de tragedie die de schilderijen inspireerde, en wordt gezien als een van de voorlopers van de Cobra-beweging.
De Rijten beelden dit thema uit door vorm te geven hoe een kind zou verzinnen hoe zij naar de hemel zouden reizen: in kleurrijk, gigantisch speelgoed. Of is de fantasie van volwassenen de aandrijving die hen naar deze plek brengt?
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
Op ongeëvenaarde wijze wordt het schilderij van Jan Cobbaert, dat hij schilderde na het overlijden van zijn achtjarige zoon, vertaalt in een indrukwekkende wagen. De kinderlijke fantasie, onderwerp van het schilderij, krijgt op een subtiele en perfecte wijze vorm. De monochrome, verfijnd gedetailleerde droomvoertuigen, de dozen met marionetten steken af tegen de felgekleurde spelers, attributen en schermen met kindertekeningen; beeldschoon. Een compleet uitgewerkt verhaal waar fantasie en creativiteit optima forma gestalte hebben gekregen. De ‘diepgang’ en het verdriet spatte er vanaf. Een indrukwekkende en uitgebalanceerde compositie. Wat een groeps-inspanning, wat een vermogen om een keuze te maken en die vol te houden en tot in de puntjes uit te voeren. Een ode aan de verbeelding! Kippenvel en tot tranen toe bewogen.
Theatrale en muzikale kwaliteit:
Wat een ontroerend en emotioneel geheel. De tragiek, berusting en hoop is voelbaar. De gevoelige thematiek is enorm smaakvol verbeeld en niet bombastisch maar juist lichtvoetig. Lichtblauwe pyjama’s, hoopvolle dromerige blikken naar de hemel gericht, zetten de zachte toon. De vioolmuziek ondersteunt het verhaal en de sfeer en wordt nergens plat. Somewhere only we know. Naast het vaak uitbundige spel en theater in de parade is het kleine en ingetogen acteerwerk hier een verademing. De LCD-schermen steken kleurrijk af tegen het kartonnen speelgoed De toon wordt in elk voorbijkomend facet glashelder opgevoerd waardoor je gemakkelijk verdieping vindt in de kern. Alles klopt. Mogen we het nog een keer zien?
Artistiek-technische uitvoering:
Een grote, fraai opgebouwde wagen waarin de techniek goed is weggewerkt. Het geheel uit karton opgebouwde speelgoed is in het grote gebaar en in de details perfect uitgevoerd. Een lust voor het oog. Alle breisels: we zien ze. Ook hoe de felle kleuren afsteken tegen de neutrale kartonkleur. Door het karton te laten zijn wat het is en niet te kleuren wordt de toeschouwer zelf de verbeelding ingetrokken. Zelfs de LCD-schermen zijn niet schreeuwerig maar juist afgesteld. De niet te veel gebruikte kleuren zijn verreikend en staan in dienst van de compositie. Een lust voor het oog, de fantasie, verwondering en emotie. Diepe buiging voor Vriendenkring De Rijten.