Rangschikking
10e prijs
Tekst paradegids
‘Petrushka’ - Albert Droesbeke (Schaarbeek, 7 oktober 1896)
Als een marionet gebonden aan touwen, zit Petroesjka gevangen in het poppentheater. Op het podium lijkt hij tot leven te komen. Met zijn kunsten vermaakt hij het publiek en probeert hij indruk te maken op de mooie Ballerina. Met verve bespeelt de poppenmeester zijn pop en het publiek lijkt wel betoverd.
Maar het enige hart dat Petroesjka wil betoveren is dat van de zijn geliefde Ballerina. Verblind door de schijnwerpers ziet zij hem niet staan. Als het doek is gevallen, de lampen zijn gedoofd en de poppenmeester naar huis gaat, blijft in de duisternis van de coulissen enkel een pop van zaagsel en stro achter.
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
Dames met suikerspin en lolly’s, de fotograaf, Petrushka-affiches en trekpoppen brengen de kijker direct in de theatersfeer ondersteund door passende accordeonmuziek. Poppenspeler Petrushka onder de jurk als baldakijn met hoog daarboven, de onbereikbare ballerina, is dramatisch geënsceneerd. De wagen in totaliteit is simpel maar wel mooi gestileerd. We blijven met veel vragen achter over het verhaal dat deze groep over wil brengen. Waar kijken we naar? Welke boodschap wordt hier geprobeerd duidelijk te maken? Is er een dubbele laag? Wat is de rol van de marionetten? Na het afbreken van het reizend theater blijven de materialen over maar ook een ietwat onbevredigend gevoel. Een mooi thema dat ingewikkeld is uitgevoerd en kansen biedt voor een meer theatrale voorstelling.
Theatrale en muzikale kwaliteit:
Een voorstelling met een eigen stijl, effectieve houterige dansbewegingen op de wagen met stevige mimische expressie en fraaie kostuums. Een drieledige verhaallijn die bestaat uit opbouw, voorstelling en afbouw. Het spel begint overtuigend met het aankondigingsbord. Meerdere speldisciplines worden samengevoegd tot één totaaltheater. Vooral de lopers voor en achter de wagen verdienen een extra pluim: zij zitten perfect in hun spel ook al is het minipoppentheater in de voorste loopgroep dunnetjes. De achterste loopgroep daarentegen toont een sterke beweeglijkheid en heldere loopstructuren. De eenzaamheid op het einde is voelbaar door de pop die wordt weggedragen.
Artistiek-technische uitvoering:
De poppen/marionetten zijn stilistisch bijzonder smaakvol vormgegeven. Een dikke voldoende voor de kostuums. De ‘theaterballon’, het centrum van de voorstelling, trekt alle aandacht door haar roze kleur en baldakijn vorm. De prachtige affiches passen geheel in de stijl van het poppentheater. De eerste pop wordt door de theaterlampen fraai uitgelicht. Functioneel en onderdeel van het geheel is dat de touwtjes en dus de techniek helder in beeld komen. De popcornpresentatie met de bijbehorende spulletjes passen niet in het totale tijdsbeeld. De baljurk heeft een sierlijke plooi waarvan de kracht echter wat afneemt doordat de bloemen hierop simpel zijn. Op de tractor staat een rood aggregaat, mocht deze niet weggewerkt worden? Het haalt de kijker weg uit de opgezette wereld.