Rangschikking
6e prijs
Bekers:
Artistiek/Technisch:2e prijs
Tekst paradegids
‘Korenveld met kraaien’ - Vincent van Gogh (Zundert, 30 maart 1853)
Korenveld met kraaien is één van de beroemdste schilderijen van Van Gogh. Vaak wordt beweerd dat dit het allerlaatste werk van de kunstenaar zou zijn. De dreigende lucht met kraaien en het doodlopende pad zouden vooruit wijzen naar zijn naderend levenseinde.
Vroeger geloofde men dat een kraai een voorbode van de dood was. Vincent van Gogh wilde met zijn schilderijen twee verschillende gevoelens uitdrukken: onrust en berusting.
Juryrapport
Overdracht van het onderwerp:
Van Goghs overbekende schilderij ‘Korenveld met kraaien’ is door de beweeglijke, dreigende en onheilspellende vogels in het korenveld op de wagen een krachtige maar ook een eendimensionale vertaling van het schilderij. Het spel van de zwarte ‘kraaien’ rond de wagen en de muziek dramatiseren het tot een spannend beeld, dat bij de beschouwer indruk maakt. De manier van neerzetten houdt de mythe dat Vincent van Gogh zijn einde voelde naderen, (al te zeer) in stand. Het schilderij is direct herkenbaar. Geslaagd als dat de bedoeling is, een gemiste kans om een andere laag aan te brengen.
Theatrale en muzikale kwaliteit:
Een duistere sfeer waarin onrust en berusting bewust zijn vormgegeven. In spectaculaire en beeldschone kostuums leenden spelers hun lichamen uit aan kraaien. Een spel dat prikkelt maar in afwerking en choreografie hier en daar wat achterblijft. Het is statig én heeft potentie voor grootser. Kraaien laten zich trots zien en dat meer gemogen. Jammer dat een wagenbegeleider dwars door het spel heen loopt, dat leidt af. Het spel mist een afsluiter. Het ruikt zelfs een beetje duister door het stro, of lijkt dat maar zo? Het geluid van de hartslag of slaan van vleugels heeft effect. Deze groep laat zien dat twee kleuren (zwart en goud/oker) kunnen overtuigen. In de soundscape was de functie van de luide “hartenklop” niet duidelijk.
Artistiek-technische uitvoering:
Een open wagen die krachtig en transparant tegelijk is. Het gouden koren is mooi bevestigd; het voertuig is helemaal weg. De kraai op de voorste wagen oogt wat plat, ook de ogen, maar is zeer krachtig. Kostuums en grime, vooral ook van de lopers, verdienen een extra pluim: tot in het kleinste detail en in verschillende materialen perfect uitgewerkt. De essentie komt in de beweging tot uiting. De koppen kunnen wel 270 graden draaien. De bewegende delen, de kraaien en de vogels, worden met de hand bediend, zijn prachtig en indrukwekkend. Hetzelfde geldt voor de bewegingen. De dreiging die van de presentatie uitgaat is goed zichtbaar en voelbaar. Al met al een imposante presentatie die door de vorm afwijkt van de overige presentaties. Deze wagen doet de gekozen kunstenaar met zijn werk alle eer aan. Van Gogh zou dit vast gewaardeerd hebben.