Rangschikking
8e prijs
Parel
Overdracht van het onderwerp
Tekst paradegids
Krabbegat - beter bekend als Bergen op Zoom - viert carnaval uitbundig, maar vooral eigenzinnig. Krabben zijn geen superheld, prinses of foute skileraar. Integendeel: ze zijn gewoon zichzelf! Oorspronkelijk ingegeven door de naoorlogse armoede kleden ze zich nog altijd met wat er thuis voor handen is. Rode zakdoeken, vitrage, lampenkappen, dweilen, je kunt het zo gek niet bedenken. Dat alles wordt met een flinke scheut creativiteit omgetoverd tot unieke outfits. Geen dertien in een dozijn dus, maar gewoon lekker 'eigendraads' de ziel aan de buitenkant.
Waan je in Krabbegat en aanschouw de metamorfose van Bergenaar tot Krab. Niets is te zot en alles kan, want het motto is: Agge mar leut et!
Juryrapport
Wat hier komt aanrijden prikkelt de nieuwsgierigheid. Jongelui in wit ondergoed aan een fabriekstakel die zo een toren in worden gebracht. Wat knap van ze om zich zo te presenteren. Het is duidelijk dat deze Bergenaren zich verheugen op het verkleden en hiervoor een eigen formule hebben bedacht. Deze revu-achtige entree van de ‘verkleedmasjien’ belooft veel goeds.
De toren, de Peperbus en het stadhuis zijn goed gekozen en uitgewerkt. Ze spelen een belangrijke rol in de Bergse vastenavend, zoals carnaval daar wordt genoemd. De details zijn voor ingewijden herkenbaar, zoals het masker met de wijzerplaat van de toren en de rode zandlopers op het stadhuis. Net als de eigenzinnige kledingtraditie, want daar gaat deze voorstelling over. In het midden van de wagen gebeurt heel veel en het is erg leuk om naar te kijken, zelfs jammer dat het snel voorbij is. De verkleedmasjien is heel mooi vormgegeven en gedetailleerd. Er is veel humor op de wagen en de afwerking is goed. Hier en daar oogt het spel wat vlak en mag het meer expressie en energie laten zien. De muziek is passend, al heeft deze weinig impact omdat het de sfeer niet weet te versterken.
Het wringt vooral in het midden van de wagen. Daar gebeurt misschien wel te veel. Op technisch vlak is de beweging een hoogstandje en we zien de transformatie maar het is bombastisch, er is chaos.
Het lijkt helder maar toch vallen de puzzelstukjes niet voor iedereen helder samen. Door het grote aantal spelers en de snelheid is niet goed zichtbaar wat de handelingen daar binnenin precies zijn. Wat krijgt iemand daar aangetrokken? Het lijkt geen vrije keuze te zijn. En dan blijf je als kijker plots achter met de tekst agge mar leut et. Beduusd, want waartoe heeft de verkleedmasjien geleid?
Want aan het einde mag er meer feest zijn. Juist omdat het pakje aan is en het feest gevierd kan worden in de traditionele Bergse kleding die deels uit de aangereikte huisraad als gordijnen en lampenkappen bestaat. Want het gehecht zijn aan de historische waarde van deze traditie vormt een mooie dubbele laag van deze voorstelling.
Motivatie Parel overdracht van het onderwerp
De magie van het pakje. De voorpret van carnaval. Het toeleven naar, de spanning die je voelt als je het jasje weer aandoet. Herinneringen aan kledingstukken. Dit onderwerp en vooral het gevoel dat erbij hoort is fantastisch overgebracht.